Poznać tajemnice kosmosu - naukowcy zgłębiają zagadki układu TOI-1136

Poznać tajemnice kosmosu - naukowcy zgłębiają zagadki układu TOI-1136
Astronomowie dokładnie opisali masy i orbity sześciu egzoplanet, obecnych w odkrytym niedawno systemie, odległym o 270 lat świetlnych od Ziemi. Foto: Shutterstock

Astronomowie dokładnie opisali masy i orbity sześciu egzoplanet, znajdujących się w odkrytym niedawno systemie, odległym o 270 lat świetlnych od Ziemi. To furtka do ogromnej wiedzy o ewolucji planet, o czym w Trójce mówił popularyzator nauki Rafał Grabiański.

• Z pomocą różnych obserwatoriów naukowcy z University of California przeanalizowali odkryty w niedawnym czasie układ TOI-1136, oddalony od nas o 270 lat świetlnych.
  • Wokół małej gwiazdy krąży sześć potwierdzonych planet. Badacze z wyjątkową precyzją obliczyli ich masy i orbity.
  • Dokonali tego, łącząc dane uzyskane za pomocą kosmicznego teleskopu TESS - obserwującego tranzyty - z informacjami na temat samej gwiazdy.

Udało się zarejestrować drobne ruchy gwiazdy spowodowane ruchami planet, co pozwoliło określić ich masy.
Bezprecedensową dokładność pomiarów badacze uzyskali m.in. dzięki modelowi komputerowemu, który uwzględniał setki wcześniejszych pomiarów tranzytów planet.

Model systemu planetarnego

- Potrzeba było wielu prób i błędów, ale jesteśmy bardzo zadowoleni z naszych wyników. Stworzyliśmy jeden z najbardziej skomplikowanych modeli systemu planetarnego, jakie opisano dotychczas w literaturze naukowej – mówi Corey Beard, jeden z autorów publikacji.

Powodem, dla którego system tak bardzo interesuje astronomów, jest duża liczba jego planet. - Dzięki licznym planetom możemy wyszczególnić aspekty ich ewolucji zależne od samej gwiazdy. To pomaga nam skupić się na mechanizmach działających na poszczególnych planetach – wyjaśniał profesor Paul Robertson.