Reklama

reklama

Kioski, jak budki telefoniczne: znikają. Dlaczego tak się dzieje i co je zastąpi?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Kioski, jak budki telefoniczne: znikają. Dlaczego tak się dzieje i co je zastąpi?
Kiedyś kioski RUCH stanowiły częsty i charakterystyczny element miejskiego krajobrazu. Dzisiaj znikająFoto: Shutterstock/Umut Tolga Pehlivan

Kioski przetrwały trochę ponad 100 lat: ich historia zaczęła się po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku, a kończy się właśnie teraz. Dzisiaj, jak kiedyś budki telefoniczne, znikają z krajobrazu polskich miast i miasteczek. Co się stało?

  • Kioski najpierw pojawiły się na dworcach kolejowych: miały sprzedawać podróżnym napoje, słodycze oraz gazety.
  • W PRL kioski Ruchu stały się charakterystycznym elementem krajobrazu miast i miejscowości. Sprzedawały przede wszystkim prasę, ale zarazem pełniły rolę małych sklepików typu "mydło i powidło": sprzedawano w nich zarówno zabawki, jak i kosmetyki.

Na początku była kolej

Początkowo kioski były związane z koleją. – Pierwsze kioski pojawiły się na dworcach kolejowych, m.in. na dworcu Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej: to był styczeń 1919 roku. Miały za zadanie sprzedawać to, co jest potrzebne podróżnym wsiadającym do pociągu: herbatniki, słodycze, coś do picia i, ewentualnie, coś do poczytania, czyli gazety lub małe książeczki – opowiada Jerzy Lemański z Narodowego Muzeum Techniki.

Dość szybko kioski "wyszły" na ulice i stały się charakterystycznym elementem miejskiego krajobrazu. Po wojnie, w czasach PRL-u, Przedsiębiorstwo Państwowe "Prasa – Książka – Ruch" stało się potentatem, także wydawniczym. Kioski zastępowały wręcz małe sklepiki. W małych miejscowościach stawały się centrum życia kulturalnego i towarzyskiego: tu można było kupić papierosy, poplotkować… A w dużych miastach stały się miejscem, gdzie kupowano bilety komunikacji miejskiej, prasę, ale także przybory do pisania, kosmetyki czy nawet drobne zabawki.

Postęp i cyfryzacja likwidują

Jednak wraz z rozwojem techniki i postępującą cyfryzacją kioski tracą rację bytu, podobnie jak wcześniej telefony komórkowe sprawiły, że zniknęły budki telefoniczne. – Na przestrzeni ostatnich lat wiele kiosków się pozamykało. Młode osoby nie kupują już gazet w kiosku, korzystają z internetu – mówi pan Łukasz, sprzedawca z kiosku w centrum Warszawy. Również sprzedaż biletów, która kiedyś stanowiła ważny powód istnienia kiosków, przeniosła się do biletomatów i sieci.

Kilka dni temu Ruch SA zapowiedział rezygnację ze sprzedaży prasy drukowanej. I mimo że są inne firmy, które się tym jeszcze zajmują, można powiedzieć, że kończy się pewna epoka. Bo wciąż jeszcze osoby starsze i te w średnim wieku pamiętają, jak rodzice mówili "Idź do Ruchu po gazetę…"

Przeczytaj także:


Posłuchaj

2:58
RUCH przestaje sprzedawać prasę papierową, znikają kioski (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 


***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autorka materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 26.01.2024
Godzina emisji: 16.19

pr/kk/kor-wm

Polecane