Reklama

reklama

Voicebot – nie będziesz musiał z nim rozmawiać. Masz prawo do rozmowy z człowiekiem

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Voicebot – nie będziesz musiał z nim rozmawiać. Masz prawo do rozmowy z człowiekiem
Voiceboty, chatboty są coraz częściej wykorzystywane przez firmy do kontaktów z klientemFoto: Shutterstock

Voiceboty, czyli asystenci głosowi, stają się coraz popularniejsze. W efekcie, dzwoniąc do jakiejś firmy czy instytucji, zwykle natrafiamy na maszynę wykorzystującą AI, która z nami rozmawia i odpowiada (lub nie) na nasze pytania, skutecznie odcinając nas od tej instytucji. Nowe prawo konsumenckie ma to zmienić: klient ma mieć prawo do rozmowy z człowiekiem, zarówno zawierając transakcję, jak i składając reklamację.

  • Coraz więcej firm i instytucji wykorzystuje voiceboty i chatboty do kontaktu z klientami. Obniża to koszty, ale zarazem sprawia, że klienci są odcięci od firmy, z którą chcą się porozumieć.
  • Działania Unii Europejskiej idą w kierunku ułatwień dla klienta: uproszczenia sposobu odstąpienia od umowy, eliminacji zwodniczych interfejsów.

Voicebot – zapora dla klienta

Coraz częściej robimy zakupy w sieci, nie widząc sprzedawcy: po prostu klikamy w pole z napisem „kupuj” i płacimy. W podobny sposób możemy zawrzeć także umowy finansowe dotyczące np. wzięcia kredytu. O ile jednak dokonanie takiej transakcji jest banalnie proste i często ograniczone do jednego czy dwóch kliknięć myszką, to próba jej odwołania, a jako konsumenci mamy do tego prawo, jest już niezwykle utrudniona.

Unia Europejska postanowiła to zmienić. Priorytetem ma być prostszy dostęp konsumenta do… człowieka w trakcie zakupów bądź transakcji finansowych. Chodzi o to, aby każdy klient mógł, zawierając umowę, bądź składając reklamację, skonsultować się z człowiekiem, zamiast prowadzić niekończące się rozmowy z voicebotem.

Czym jest voicebot?

Voicebot, nazywany także asystentem głosowym, jest programem komputerowym obsługującym rozmowy telefoniczne. Może odbierać połączenia głosowe, ale również dzwonić pod podane numery telefonów, aby przekazać jakąś treść i np. umówić na spotkanie. Zasada działania voicebota wykorzystuje technologię automatycznego rozpoznawania mowy oraz rozwiązania związane z AI.

– Niezależnie jaka branża będzie wykorzystywała robodoradztwo czy chatbota, wymóg włączenia człowieka, ludzkiej komunikacji, będzie dotyczył wszystkich – tłumaczy mecenas Dorota Karczewska. Ma to wyeliminować sytuacje, kiedy klient próbuje dodzwonić się do jakiejś firmy i natrafia na informacyjną ścianę, przez którą nie może się przebić. – Ze wszystkich stron internetowych zniknęły numery telefonów, więc kiedy człowiek ma problem, to pisze tysiące maili, ale nic się w sprawie nie dzieje. I Komisja Europejska też to widzi – wskazuje.

Wypowiedzenie umowy jednym kliknięciem

Kolejna zmiana ma dotyczyć zdecydowanych ułatwień odstąpienia od umowy zawartej przez internet: dotyczy to przede wszystkim umowy zawartej przez przypadek. – Dużym ograniczeniem jest możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość lub przez pośrednika tylko raz – wyjaśnia dr inż. Igor Protasowicki, specjalista z zakresu bezpieczeństwa informacyjnego i teleinformatycznego z uniwersytetu WSB Merito w Warszawie. W praktyce ma to wyglądać w ten sposób, że umowy finansowe zawarte przez internet będzie można wypowiedzieć jednym kliknięciem.

Przeczytaj także:


Posłuchaj

2:55
Wkrótce klient nie będzie musiał rozmawiać z voicebotem (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Monika Suszek
Data emisji: 11.10.2023
Godzina emisji: 8.13

pr

Polecane