Gry komputerowe jako pomoc naukowa. Kolejna pozycja trafiła na listę lektur szkolnych

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Gry komputerowe jako pomoc naukowa. Kolejna pozycja trafiła na listę lektur szkolnych
Na liście lektur ponadprogramowych pojawiła się nowa gra komputerowaFoto: omihay/Shutterstock

Gry wideo wykorzystuje się w edukacji już od lat. W Polsce są one nawet na liście lektur, co wyróżnia nas na arenie międzynarodowej. Niedawno do tego zbioru dołączył kolejny tytuł, który ma pomóc uczniom w rozwijaniu swoich zdolności.

  • W polskiej podstawie programowej od roku znajduje się gra "This War of Mine". Później na listę trafiła także "Gra szyfrów" przygotowana przez Instytut Pamięci Narodowej.
  • Na listę lektur ponadprogramowych dopisano niedawno kolejną grę: "Minecraft Education", czyli specjalną edycję popularnego tytułu.
  • Edukacyjna wersja "Minecrafta" ma umożliwić uczniom rozwój umiejętności praktycznych, przydatnych wg ekspertów w XXI wieku. 

Od 2022 w podstawie programowej, jako lektura uzupełniająca, znajduje się gra "This War of Mine" stworzona przez polskie 11 bit studios. Produkcja, która opowiada o przetrwaniu w czasie wojny, inspirowana jest wydarzeniami z oblężenia Sarajewa z lat 1992-1996. Jej istotnym elementem są natomiast wybory moralne, których musi dokonywać gracz. – To, co wydaje mi się superistotne w "This War of Mine" i jej odbiorze to fakt, że gra na żadnym etapie nie ocenia wyborów gracza. To my sami możemy potem zastanowić się nad własnymi wyborami i poczuć np. ukłucie dyskomfortu czy wyrzuty sumienia – mówił w radiowej Trójce Konrad Adamczewski, senior PR manager z 11 bit studios.

Drugą z wirtualnych pozycji, jakie znalazły się w zbiorze lektur, jest "Gra szyfrów" przygotowana przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej. W ramach rozgrywki gracz podejmuje się m.in. złamania bolszewickiego szyfru, zapewnienia łączności radiowej i unieszkodliwienia pancernych pociągów wroga. To udokumentowane wydarzenia historyczne, których przedstawienie było dokładnie konsultowane z historykami IPN.

Produkcje są dostępne dla uczniów za darmo. Z kolei nauczyciele języka polskiego, etyki i wiedzy o społeczeństwie mogą wykorzystać w czasie lekcji scenariusze przygotowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Najczęściej czytane:

"Minecraft" jako lektura. Popularna gra trafiła do szkół

Niedawno, przy okazji Dnia Kompetencji Cyfrowych, lista lektur uzupełniających została rozszerzona o kolejny tytuł. W wykazie zamieszczono "Minecraft Education", czyli stworzoną z myślą o edukacji specjalną edycję bijącej rekordy popularności gry.

Produkcja będzie bezpłatnie dostępna dla uczniów i nauczycieli do końca roku szkolnego 2023/2024. – Zdaniem ekspertów to wirtualna platforma edukacyjna, która pozwoli rozwijać kompetencje przyszłości. Wspomniane kompetencje XXI wieku to między innymi kreatywność, krytyczne myślenie, komunikacja, współpraca i rozwiązywanie problemów – opowiada w "Samograju" Radosław Nałęcz.

Wydany w 2016 roku "Minecraft Education" został wyposażony w tryb wieloosobowy, który umożliwia uczniom wspólne realizowanie projektów. Oprogramowanie posiada także bibliotekę gotowych lekcji z zakresu matematyki, plastyki czy języków obcych.


Posłuchaj

2:18
Gry komputerowe jako pomoc naukowa. Kolejna pozycja trafiła do zbioru lektur (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Autor materiału: Radosław Nałęcz
Data emisji: 18.09.2023
Godzina emisji: 12.43

qch

Polecane