Reklama

reklama

MagRail – polska rewolucja w kolejnictwie. Kiedy nasze pociągi pojadą na poduszce magnetycznej?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
MagRail – polska rewolucja w kolejnictwie. Kiedy nasze pociągi pojadą na poduszce magnetycznej?
Pociąg maglev w SzanghajuFoto: cyo bo/Shutterstock

Technologia MagRail to pomysł opracowywany przez polską firmę Nevomo, który ma duże szanse okazać się rewolucją w świecie transportu kolejowego. Chodzi o płynne połączenie tradycyjnych systemów kolejowych z zastosowaniem tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej, dzięki której pociągi unoszą się tuż nad torem i mogą się poruszać z dużą prędkością.

  • Pociągi wykorzystujące tzw. pasywną lewitację magnetyczną już jeżdżą w kilku krajach. Jednak MagRail proponuje absolutnie rewolucyjne rozwiązanie wykorzystujące istniejącą infrastrukturę kolejową.
  • Po trzech i pół roku badań, kilka dni temu, 2-tonowy zestaw badawczy na 750-metrowym torze próbnym osiągnął 130 km na godzinę, od prędkości 70 km/h lewitując nad torem.

Szybko i tanio

Koleje magnetyczne, np. w technologii Maglev, już z powodzeniem działają w kilku krajach. Ich podstawową wadą jest bardzo wysoka cena budowy specjalnego toru: 1 km toru dla japońskiego pociągu Shinkansen wynosi 160 mln euro, a chińskiej kolei TransRapid – 50 mln euro. Tymczasem nasz polski MagRail to jedynie 10 mln euro. Jest różnica, prawda?

W czym więc tkwi sekret polskiego wynalazku? Otóż MagRail wykorzystuje już istniejącą infrastrukturę kolejową, dostosowując tradycyjne tory do poruszania się z wykorzystaniem tzw. pasywnej lewitacji magnetycznej. Osiągi są niższe niż w przypadku Magleva, ale i tak robią wrażenie. Kilka dni temu japońska maszyna na 42-kilometrowym torze testowym rozpędziła się do ponad 500 km/h, a w założeniu może przekroczyć nawet 600 km/h. Nasz MagRail na 750-metrowym torze osiągnął na razie 130 km/h, ale przewidywane osiągi przekraczają 400 km/h!

World's first levitating train on existing infrastructure! | MagRail by Nevomo/YouTube Nevomo


Kolejowe "dwa w jednym"

– Ten pomysł polega na modernizacji istniejącej infrastruktury kolejowej do standardu kolei magnetycznej bez potrzeby budowania zupełnie nowych tras, co jest znacznie tańsze i znacznie szybsze we wdrożeniu – mówi Przemysław Pączek, dyrektor Nevomo. I wskazuje na jeszcze jeden, niezwykle ważny aspekt tego innowacyjnego pomysłu: – W systemie MagRail po jednej, zmodyfikowanej linii kolejowej na zmianę mogą jeździć klasyczne, konwencjonalne pociągi na kołach i pociągi na pasywnej poduszce magnetycznej – tłumaczy.

Jak się okazuje, dotyczy to dużej części polskich torów. – W systemie MagRail na torach konwencjonalnych, które teraz modernizujemy do 160 km na godzinę, pociągi będą mogły jeździć do 300 km na godzinę. A na szybszych liniach, takich jak w Polsce Centralna Magistrala Kolejowa czy francuskie TGV, osiągi sięgną do 415 km/h zużywając tyle samo energii, co obecne pociągi przy 300 km/h – dodaje prezes Pączek.

Przeczytaj także


Posłuchaj

4:09
MagRail przygotowuje rewolucję w transporcie kolejowym
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 11.09.2023
Godzina emisji: 11.43

pr

Polecane