Reklama

reklama

Robot pilot. Jakie zmiany czekają rynek lotniczy?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Robot pilot. Jakie zmiany czekają rynek lotniczy?
Pilot-robot może zapamiętać mapy nawigacyjne całego świataFoto: Shutterstock/KoSSSmoSSS

– Najlepszą rzeczą w pilocie robocie jest to, że może on latać, eliminując wiele problemów, z którymi musi zmagać się zwykły pilot. Ludzie mają ograniczoną siłę. Mogą latać tylko kilka, kilkanaście godzin, a pilot robot może latać, dopóki ma dostęp do prądu – mówi prof. David Hyunchul Shim, kierujący pracami nad projektem humanoidalnego pilota. 

  • Czym jest Pibot i gdzie został opracowany?
  • Jakie są największe zalety humanoidalnego pilota?
  • Czy Pibot odbierze prace ludziom pilotom?

Pibot to humanoidalny pilot, który potrafi latać dowolnym typem samolotu. Humanoidalność, czyli zastosowanie sztucznej inteligencji, czyni go wyjątkowym. Zaprojektowali go naukowcy z Koreańskiego Instytutu Zaawansowanej Nauki i Technologii. 

Wielozadaniowość atutem Pibota

Jedną z wielu zalet Pibota jest fakt, że dzięki wbudowanym kamerom może on analizować równocześnie stan kokpitu i otoczenia, czego pilot człowiek nie jest w stanie zrobić, ale to nie wszystko. – Przewagą pilota robota jest jego pamięć, którą ma potężniejszą niż człowiek.  Może on zapamiętać dosłownie wszystko, całą mapę świata – podkreśla prof. David Hyunchul Shim. Dzięki temu nie potrzebuje on np. dodatkowego czasu na przygotowanie się do latania nową trasą.

Przeczytaj także:

Poza zapamiętaniem map nawigacyjnych z całego świata, co jest niemożliwe dla człowieka, Pibot zapamiętał także skrócony podręcznik referencyjny, który zawierający wszelkie procedury dotyczące działania w trudnych warunkach. 

Pibot przyszłością lotnictwa?

Naukowcy z Koreańskiego Instytutu Zaawansowanej Nauki i Technologii liczą, że po testach w samolotach Pibot już w 2026 roku wejdzie do użytku komercyjnego. Czy to zagrożenie dla pracy ludzi pilotów? Nie powinni się oni niczego obawiać, gdyż według prognoz od 2025 roku coraz bardziej będzie brakować pilotów. – Wiele linii będzie się rozwijało, a pamiętajmy o tym, że w okresie pandemii wiele osób przeszło na emeryturę albo zrezygnowało z pracy – przekonuje Bartłomiej Walas, prezes zarządu firmy Bartolini Air, która zajmuje się szkoleniem pilotów. 

Posłuchaj

3:34
Pibot, czyli samoloty kierowane przez sztuczną inteligencję coraz bliżej? (Trójkowy punkt techniczny)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Co więcej, po odpowiednich zmianach oprogramowania, Pibot mógłby także zajmować się kierowaniem pojazdami na lądzie, m.in. ciężarówkami czy czołgami. Pilot robot może być także wykorzystywany w samolotach straży pożarnej. Pierwsze przygotowania do takich akcji koreańscy naukowcy rozpoczęli już kilka lat temu. 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 4.09.2023
Godzina emisji: 11.45

gs

Polecane