Polscy naukowcy stworzyli zielone paliwo syntetyczne. Przełom w motoryzacji?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polscy naukowcy stworzyli zielone paliwo syntetyczne. Przełom w motoryzacji?
W przypadku benzyny 95-oktanowej jej dzisiejsza cena na poziomie 5264 zł/m sześc. jest o 54 zł niższa niż w ubiegłą sobotę 6 kwietnia.Foto: Shutterstock/zieusin

Naukowcy z Politechniki Warszawskiej w ramach projektu Coyote stworzyli innowacyjne paliwo wykorzystując syntezę wody i dwutlenku węgla oraz energię elektryczną pochodzącą z OZE. Ten wynalazek może być bardzo ważny w kontekście unijnego zakazu sprzedaży po 2035 r samochodów napędzanych paliwami kopalnymi.

  • Polscy naukowcy stworzyli paliwo syntetyczne łącząc wodę, dwutlenek węgla i wykorzystując energię elektryczną z odnawialnych źródeł energii.
  • Zielone paliwo syntetyczne jest całkowicie pozbawione zanieczyszczeń, co sprawia, że silniki nim napędzane pracują lepiej.

Zamiana zielonej energii w paliwo

– Mogłoby się wydawać, że budujemy perpetuum mobile, bo bierzemy wodę, dwutlenek węgla i mamy paliwo syntetyczne. Udowodniliśmy w mniejszej skali w naszym wewnętrznym projekcie, że jest to wykonalne i może działać. Teraz dążymy do zbudowania rzeczywistego, konkretnego urządzenia – zapowiada dr inż. Arkadiusz Szczęśniak z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej. – Normalnie, tego typu paliwa są tworzone za pomocą wielu urządzeń jak elektrolizery, instalacje do separacji dwutlenku węgla czy instalacje do rozbijania dwutlenku węgla na tlenek węgla. My to robimy w jednym urządzeniu kompaktowym, które może być zasilane zieloną energią elektryczną z energetyki słonecznej czy wiatrowej. Dlatego nie jest to perpetuum mobile, tylko zamiana energii zielonej na paliwo. To może rozwiązać problemy przemysłu motoryzacyjnego czy lotniczego – wskazuje prof. Jarosław Milewski z tego samego wydziału.

Liderzy innowacyjnej technologii

Dzięki technologii, która jest rozwijana w projekcie Coyote, paliwo nie jest wykorzystywane do spalania, ale tworzone. – Nowe paliwo będzie pozbawione zanieczyszczeń jak np. siarka, ponieważ będzie ono produkowane w trakcie syntezy czystych związków. Dzięki temu silniki będą pracowały lepiej: sprawniej i dłużej – tłumaczy prof. Milewski.

W procesie produkcji będzie wykorzystywany istniejący w atmosferze dwutlenek węgla i dodawany do paliwa. – W tym momencie jesteśmy liderem tego typu technologii, czyli koelektrolizy opartej o węglanowe ogniwa paliwowe. Jest ona w 100. procentach wypracowana w kraju, unikatowa na skalę światową i praktycznie nigdzie nie było to stosowane – zapewnia naukowiec.

Przeczytaj także


Posłuchaj

4:11
Polskie zielone paliwo syntetyczne dokona przewrotu w przemyśle motoryzacyjnym? (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Radosław Nałęcz
Autor materiału reporterskiego: Jacek Frentzel
Data emisji: 24.08.2023
Godzina emisji: 9.43

pr

Polecane