"Dojrzewanie w tej branży to branie odpowiedzialności". Michał Walczak o teatrze

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Dojrzewanie w tej branży to branie odpowiedzialności". Michał Walczak o teatrze
Michał WalczakFoto: PAP/Albert Zawada

Jak co tydzień dwie pasjonatki sztuki scenicznej, Malwina Kiepiel i Magda Kuydowicz, opowiadają o spektaklach, festiwalach i imprezach związanych z teatrem, które odbywają się w całej Polsce i nie tylko. Rozmawiają także z twórcami – aktorami, reżyserami, kompozytorami i dramatopisarzami. Tym razem ich gościem jest Michał Walczak, dyrektor Teatru Rampa, dramatopisarz, reżyser, współtwórca słynnego "Pożaru w burdelu".

Można powiedzieć, że Michał Walczak jest swoistym artystycznym omnibusem: pisze sztuki dla dorosłych i dla dzieci (łącznie już blisko 20), od dwóch lat kieruje warszawskim Teatrem Rampa, równolegle reżyseruje w różnych teatrach w całej Polsce. Ponadto jest twórcą i współtwórcą wielu inicjatyw artystycznych, kreatorem wydarzeń. Jak to wszystko składa w całość?

Nie gubię ról, tylko je syntetyzuję

– Bycie liderem, dyrektorem, kreatorem różnych sytuacji łączy się ze sobą. Przez lata kariery zawodowej dodawałem sobie kolejne role: zacząłem od dramatopisarza, potem skończyłem reżyserię, potem byłem liderem różnych inicjatyw, aż wreszcie zdecydowałem się wystartować w konkursie i jestem dyrektorem Teatru Rampa od dwóch lat – odpowiada Michał Walczak na pytanie kim jest i jak go właściwie tytułować. – Mam nadzieję, że nie gubię tych ról, tylko je syntetyzuję ze sobą w postać, która może tworzyć i organizować innym pracę twórczą – zastanawia się.

– Dojrzewanie w tej branży polega też na tym, aby brać odpowiedzialność za tworzenie, czasami za produkcję. Wielu twórców decyduje się, aby nie być tylko po stronie twórców bujających w obłokach, tylko tworzą różne struktury, zostają dyrektorami i mniej lub bardziej udanie łączą funkcję artystyczną z menadżerską. Myślę, że w tych czasach trudnych i chaotycznych odpowiedzialność za to, w jakich warunkach pracujemy, skąd bierzemy na to pieniądze, też się przydaje w procesie twórczym – dodaje.

 Specyfika prawobrzeżnej Warszawy

– Mieszkając na Pradze Północ od 8 lat, i tworząc różne inicjatywy nowocyrkowe – bo chodzi o rzeczy związane z Nowym Cyrkiem, cyrkiem bez zwierząt, który bardzo dużo czerpie z teatru – mam wrażenie, że ta prawobrzeżna Warszawa a właśnie taki rys ludyczny, do którego bardzo cyrk pasuje. I chciałbym, dzięki temu, że jestem dyrektorem Rampy, ale też aktywnym kreatorem zdarzeń na prawym brzegu Wisły, żeby ta prawobrzeżna Warszawa rozwijała swoją ludyczną specyfikę. Bardziej plenerową czasami, bardziej otwartą, nie elitarną – wskazuje gość „W antrakcie”. – Czuję odpowiedzialność, za to że kształtujemy wizerunek przestrzeni dzielnicy pewnej części miasta, która jest zaniedbana w stosunku do tego, co się dzieje na lewym brzegu – przyznaje.

Ponadto w audycji 

  • "Edukując Ritę" – Teatr 6. Piętro, reż. Eugeniusz Korin;
  • Książki teatralne Magdy i Malwiny, czyli czytać trzeba i po co warto sięgnąć;
  • Wędrówki Malwiny – "Życie towarzyskie i uczuciowe";
  • Co słychać w… Teatr Ludowy w Krakowie opowiada dyr. Małgorzata Bogajewska;

Posłuchaj

51:05
Michał Walczak o sobie, Teatrze Rampa, Nowym Cyrku i specyfice prawobrzeżnej Warszawy (W antrakcie/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: W antrakcie
Prowadzą: Malwina KiepielMagda Kuydowicz
Data emisji: 13.08.2023
Godziny emisji: 15.07

pr/DS

Polecane