Co tunel da Świnoujściu? [POSŁUCHAJ REPORTAŻU]
2023-06-22, 10:06 | aktualizacja 2023-06-22, 12:06
Na przełomie czerwca i lipca ma zostać otwarty najdłuższy podwodny tunel w Polsce – pod Świną w Świnoujściu. Połączy on wyspę Uznam z Wolinem i resztą kraju.
Budowa trwała pięć lat. Pierwsze pomysły budowy stałego połączenia (tunelu lub mostu) obu części Świnoujścia pojawiały się już w latach 60. ubiegłego wieku, ale od inwestycji odstąpiono z powodów finansowych. Koszt wykonania przeprawy – ok. 900 mln zł – w 85 proc. pokryła dotacja z Unii Europejskiej. Resztę dołożyła gmina Świnoujście. Jednorurowy tunel ma dwa pasy ruchu w każdą stronę. Istnieje możliwość budowy drugiego tunelu, ale obecnie gminy nie stać na taką inwestycję. Poza tym urzędnicy szacują, że obecny tunel jest odpowiedni dla spodziewanego w najbliższych latach natężenia ruchu.
Szacunki transportowców mówią, że po oddaniu do użytku tunelu ruch samochodowy w kurorcie może się zwiększyć nawet o 25 proc. Aby temu zaradzić, zostaną zbudowane nowe parkingi, m.in. przy dworcu kolejowym, skąd turyści będą mogli przez tunel dojechać autobusem miejskim na plażę.
Z kursujących obecnie trzech promów typu "Karsibór" zostanie jeden – do przewozu ładunków niebezpiecznych. Z Żeglugi Świnoujskiej odejdzie większość pracowników. Sześćdziesiąt osób obejmą zwolnienia grupowe, pozostali przejdą na emerytury.
Przeprawa po lodzie na drugi brzeg rzeki
W Świnoujściu krążą historie o srogich zimach, gdy z jednej wyspy na drugą można było przechodzić pieszo. – Słyszałem z opowieści taty i wujka, że można było przejść na drugą stronę. Sam nie przechodziłem i od lat 60. nie pamiętam zimy, żeby woda na kanale tak była skuta lodem, żeby można było przejść – opowiada jeden z bohaterów reportażu.
Krzysztof Niewiarowski, który był kapitanem promu kursującego po rzece Świnie, jest nieco sceptyczny wobec tych opowieści. – Może aż takiej nonszalancji nie było. Niemniej jednak, gdy stanęła żegluga, to wojsko i holowniki pomagały dostarczać żywność na drugą stronę – mówi.
Konkretną historię przytacza jednak Andrzej Jercha ze Stowarzyszenia Przyjaciół Fortu Zachodniego w Świnoujściu. – Słyszałem o rosyjskim oficerze, który spieszył się z przepustki, wpadł na niezbyt wytrzymały lód i utonął w pobliżu wyspy Uznam.
Posłuchaj
W reportażu wykorzystano fragment książki Piotra Oleksego pt. "Wyspy nieznane. Wolin i nieznany archipelag".
Posłuchaj też:
- Centralny Port Komunikacyjny. Jak rodziła się jego koncepcja?
- Reportaż "Karowa 18" – kolebka humanizmu w sercu Warszawy
***
Tytuł reportażu: "Co nam tunel przyniesie?"
Autor reportażu: Adam Bogoryja-Zakrzewski
Data emisji: 21.06.2023
Godzina emisji: 22.05
kc