Co tunel da Świnoujściu? [POSŁUCHAJ REPORTAŻU]

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Co tunel da Świnoujściu? [POSŁUCHAJ REPORTAŻU]
Kapitan Krzysztof Niewiarowski Foto: Adam Bogoryja-Zakrzewski

Na przełomie czerwca i lipca ma zostać otwarty najdłuższy podwodny tunel w Polsce – pod Świną w Świnoujściu. Połączy on wyspę Uznam z Wolinem i resztą kraju.

Budowa trwała pięć lat. Pierwsze pomysły budowy stałego połączenia (tunelu lub mostu) obu części Świnoujścia pojawiały się już w latach 60. ubiegłego wieku, ale od inwestycji odstąpiono z powodów finansowych. Koszt wykonania przeprawy – ok. 900 mln zł – w 85 proc. pokryła dotacja z Unii Europejskiej. Resztę dołożyła gmina Świnoujście. Jednorurowy tunel ma dwa pasy ruchu w każdą stronę. Istnieje możliwość budowy drugiego tunelu, ale obecnie gminy nie stać na taką inwestycję. Poza tym urzędnicy szacują, że obecny tunel jest odpowiedni dla spodziewanego w najbliższych latach natężenia ruchu.

Szacunki transportowców mówią, że po oddaniu do użytku tunelu ruch samochodowy w kurorcie może się zwiększyć nawet o 25 proc. Aby temu zaradzić, zostaną zbudowane nowe parkingi, m.in. przy dworcu kolejowym, skąd turyści będą mogli przez tunel dojechać autobusem miejskim na plażę.

Z kursujących obecnie trzech promów typu "Karsibór" zostanie jeden – do przewozu ładunków niebezpiecznych. Z Żeglugi Świnoujskiej odejdzie większość pracowników. Sześćdziesiąt osób obejmą zwolnienia grupowe, pozostali przejdą na emerytury.

Przeprawa po lodzie na drugi brzeg rzeki

W Świnoujściu krążą historie o srogich zimach, gdy z jednej wyspy na drugą można było przechodzić pieszo. – Słyszałem z opowieści taty i wujka, że można było przejść na drugą stronę. Sam nie przechodziłem i od lat 60. nie pamiętam zimy, żeby woda na kanale tak była skuta lodem, żeby można było przejść – opowiada jeden z bohaterów reportażu.

Krzysztof Niewiarowski, który był kapitanem promu kursującego po rzece Świnie, jest nieco sceptyczny wobec tych opowieści. – Może aż takiej nonszalancji nie było. Niemniej jednak, gdy stanęła żegluga, to wojsko i holowniki pomagały dostarczać żywność na drugą stronę – mówi.

Konkretną historię przytacza jednak Andrzej Jercha ze Stowarzyszenia Przyjaciół Fortu Zachodniego w Świnoujściu. – Słyszałem o rosyjskim oficerze, który spieszył się z przepustki, wpadł na niezbyt wytrzymały lód i utonął w pobliżu wyspy Uznam. 

Posłuchaj

21:24
Adam Bogoryja-Zakrzewski, "Co nam tunel przyniesie?" (Reportaż w Trójce)
+
Dodaj do playlisty
+

 

W reportażu wykorzystano fragment książki Piotra Oleksego pt. "Wyspy nieznane. Wolin i nieznany archipelag".

Posłuchaj też: 

***

Tytuł reportażu: "Co nam tunel przyniesie?"
Autor reportażu: Adam Bogoryja-Zakrzewski
Data emisji: 21.06.2023
Godzina emisji: 22.05

kc

Polecane