Internetowe aplikacje ułatwiają podróżowanie komunikacją miejską

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Internetowe aplikacje ułatwiają podróżowanie komunikacją miejską
Aplikacja podpowie nam, za ile minut przyjedzie nasz autobusFoto: Shutterstock/pikselstock

Podpowiedzą nam, za ile minut na przystanku pojawi się interesujący nas tramwaj lub autobus, a także kiedy zbliża się nasz docelowy przystanek. Coraz popularniejsze internetowe aplikacje, pomagające w sprawnym korzystaniu z komunikacji miejskiej, mają też opcje ułatwiające życie osobom niewidomym.

Jeszcze nie tak dawno temu, czekając na przystanku na tramwaj czy autobus, byliśmy zdani wyłącznie na wiszący tam rozkład jazdy. Nieco później w niektórych miastach pojawiły się elektroniczne tablice informujące o tym, za ile minut nadjedzie pojazd interesującej nas linii, a dziś coraz popularniejsze są aplikacje, dzięki którym z pomocą smartfonu możemy śledzić w czasie rzeczywistym, gdzie znajduje się nasz potencjalny środek transportu.

Jedną z takich aplikacji jest Time4BUS. Za jej stworzenie odpowiadają informatycy z firmy, która na co dzień zajmuje się produkcją urządzeń używanych w transporcie miejskim do komunikacji pomiędzy pojazdem a resztą systemu transportowego. – My, jako firma, żyjemy z czegoś innego, a aplikacja została stworzona, bo kiedyś mój kolega stwierdził, że w sumie mamy te wszystkie informacje, więc czemu by nie dać ich pasażerowi – mówił w Trójce Dominik Wilga, szef zespołu, który stworzył aplikację.

Przyjazne niepełnosprawnym

Time4BUS podpowie nam nie tylko, jaki czas pozostał do przyjazdu autobusu czy tramwaju, ale też da znać, że zbliżamy się do przystanku docelowego i pora wysiadać. Co istotne, aplikacja dba również o osoby niewidome, przekładając pojawiające się na ekranie komunikaty wizualne w postaci obrazków czy piktogramów na komunikaty głosowe. Ta funkcjonalność jest zasługą Romana Roczenia, niewidomego piosenkarza, który wymógł na producentach jej dodanie do aplikacji. – Znacznie łatwiej to zrobić, gdy tworzymy aplikację, niż kiedy mamy już gotowy layout – przyznał w "Trójkowym punkcie technicznym" konsultant Instytutu Rozwoju Regionalnego.

Jak zapewniają twórcy aplikacji, w planach są kolejne udogodnienia dla niepełnosprawnych. – Aplikacja będzie na przykład "rozmawiać" z kierowcą autobusu i mówić, że osoba niepełnosprawna czeka na przystanku, dzięki czemu kierowca będzie mógł zareagować, otworzyć platformę, pomóc tej osobie – opowiadał Dominik Wilga.


Posłuchaj

6:44
Internetowe aplikacje ułatwiają podróżowanie komunikacją miejską
+
Dodaj do playlisty
+

Czytaj też: 

***

Tytuł audycji: Trójkowy punkt techniczny
Prowadzi: Paweł Turski
Data emisji: 5.06.2023
Godzina emisji: 11.14

kc


 

Polecane