Coś z niczego, czyli jak rodzi się magia teatru
2023-05-07, 11:05 | aktualizacja 2023-05-07, 12:05
– Fenomen spektaklu polega na tym, że on istnieje w czasie oglądania. To nie jest tak, że aktor jest w teatrze najważniejszy, widz też. Gdy ktoś gra, przedstawia na scenie jakąś rzeczywistość, jest grupa ludzi, która to ogląda i ta rzeczywistość, tworzona na scenie, istnieje – mówi Aldona Figura, reżyser teatralny i pedagog. Jak dodaje, podczas prób aktorzy często nie grają "na sto procent", bo nie ma widza.
– Cała tajemnica polega na tym, żeby tak z aktorem pracować, tak do niego mówić, żeby zrobił to, co ja sobie wyobrażam bez pokazywania – wyjaśnia reżyserka teatralna, opowiadając o tym, jak dochodzi do kształtowania się gry aktorskiej w spektaklu. Choć oczywiście zdarza się, że reżyserzy decydują się na odegranie jakiegoś fragmentu, gdy ciężko im przekazać niuanse, które chcieliby ukazać w postaci.
Rozmówczyni Malwiny Kiepiel i Magdy Kuydowicz przyznaje, że zawsze stara się też być bardzo otwarta na to, co aktor proponuje. – Jestem ciekawa jego wyobraźni. Tak naprawdę to chodzi o to, żebym uruchomiła jego wyobraźnię w danym temacie czy spektrum i patrzę, jak on to widzi, co proponuje. Oczywiście może mieć różne pomysły i ja z tego wybieram – dodaje reżyserka.
Jak przemienia nas teatr?
Między innymi dlatego tak kluczowe znaczenie dla spektaklu ma właściwy dobór obsady. – W zależności od tego, jakich aktorów weźmie się do spektaklu, to kształtuje się jego przesłanie. To jest najważniejsza rzecz. To wymaga przemyśleń i intuicji, przynajmniej w moim przypadku. Jeśli jadę do miejsca, w którym nie pracowałam, to chcę obejrzeć spektakle w tym miejscu, zobaczyć aktorów i wybrać, zebrać obsadę – dodaje. Ten proces powstawania spektaklu jest, jak podkreśla gość audycji "W antrakcie" niezwykle przyjemny, choć jednocześnie niezmiernie ciężki. Dla reżyserki ważny jest nie tylko sam efekt tej pracy, czyli wystawienie, na które później przychodzą widzowie, ale także rozwój, jaki te kilka miesięcy prób przynosi osobom zaangażowanym w powstanie widowiska.
Posłuchaj
Przeczytaj także:
- Teatr japoński w pigułce. Jak wyglądają spektakle w Kraju Kwitnącej Wiśni?
- "Ujęło mnie szaleństwo i radość twórcza". Oskar Hamerski zdradza, dlaczego został aktorem
- Instrukcja obsługi serca w warszawskim teatrze Ateneum
Ponadto w audycji:
Recenzje:
- "Złap mnie jeśli potrafisz" - kolejna filmowa historia na scenie Teatru Muzycznego w Łodzi. Reżyseria Michał Buszewicz. Scenografia i kostiumy Doris Nawrot. Spektakl bierze udział w 29. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Ogólnopolski Konkurs na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej ma na celu nagradzanie najciekawszych poszukiwań repertuarowych w polskim teatrze, wspomaganie rodzimej dramaturgii w jej scenicznych realizacjach oraz popularyzację polskiego dramatu współczesnego. Konkurs organizowany jest przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.
- "Kruk z Tower" – czyli o trudnych relacjach rodzic/dziecko w dobie internetu;
- "Chłopaki płaczą" - męskie słabości w mocnej wersji w warszawskim Teatrze Dramatycznym im. Gustawa Holoubka;
oraz
"Wędrówki teatralne Malwiny", czyli zbliża się Dzień Dziecka – Królowa śniegu w warszawskim teatrze LALKA.
„Złap mnie, jeśli potrafisz” w Teatrze Muzycznym w Łodzi/Radio Łódź
***
Tytuł audycji: W antrakcie
Prowadzi: Malwina Kiepiel, Magda Kuydowicz
Data emisji: 6.05.2023
Godziny emisji: 15.05
gs