"Między lustrami": thriller w stylu kina noir z elementami irańskimi
2023-04-28, 16:04 | aktualizacja 2023-04-28, 17:04
Przed długim weekendem majowym do polskich kin wchodzi osiem filmów. A wśród nich irański thriller "Między lustrami", wykorzystujący znany z wielu filmów mroczny motyw doppelgängera. Doppelgänger w języku niemieckim oznacza po prostu sobowtóra, jednak w wierzeniach odnosi się do złego brata bliźniaka. I m.in. o tym filmie w swojej audycji Ryszard Jaźwiński rozmawiał z Ivonną Nowicką, iranistką, tłumaczką książek i filmów.
"Między lustrami" to irański thriller o sobowtórach zrobiony w stylu Asghara Farhadiego, w ciekawy sposób eksplorujący temat identyfikacji. Farzaneh (Taraneh Alidoosti) instruktorką jazdy w Teheranie. Pewnego dnia dostrzega w miejskim autobusie mężczyznę do złudzenia przypominającego jej męża Jalala (Navid Mohammadzadeh). Podąża za nim i widzi, jak wchodzi do jakiegoś jej budynku, gdzie serdecznie witają go sąsiedzi, a on spotyka się z inną kobietą. Będąca w trzecim miesiącu ciąży Farzaneh jest przekonana, że przyłapała Jalala na zdradzie. Ten jednak zdecydowanie zaprzecza. Bohaterka ma wrażenie, że traci zmysły: jest przekonana, że to, co widziała nie było złudzeniem. Decyduje się na konfrontację, a to, co odkrywa jest zaskakujące i przerażające…
Teheran, czyli świat
– "Miedzy lustrami" jest osadzony w Iranie, a akcja się rozgrywa w Teheranie. Mamy w tym filmie pewne elementy nawiązujące do realiów irańskich, ale poza tym mógłby się rozgrywać wszędzie. To film sensacyjny, wręcz thriller, ale także nieoczywisty dramat psychologiczny – opowiada Ivonna Nowicka, iranistka, tłumaczka książek i filmów. – A także film noir, o którym nie możemy niestety powiedzieć, że ma happy end, że tam dobro wygrywa – wskazuje.
Kobiety poza stadionem
– Jest tam kilka elementów kultury perskiej, które warto wyjaśnić polskiemu widzowi. Np. chłopczyk, który bardzo się interesuje piłką nożną. Ma mamę i tatę, ale zwraca się jedynie do taty i go prosi: "Tato, zabierz mnie koniecznie na mecz". A kiedy idą na mecz, to na stadion idą tłumy ludzi młodych i starych. Ale kobiety muszą zostać na zewnątrz – opisuje rozmówczyni Ryszarda Jaźwińskiego. – To jest jeden z elementów dyskryminacji kobiet, jeden z elementów o który walczą Iranki: żeby mieć wstęp na mecze piłki nożnej – tłumaczy.
Nowa fala irańskiego kina
Jednym z charakterystycznych elementów nowego kina irańskiego są dzieci i tematyka dziecięca traktowana bardzo poważnie. – Innymi takim cechami jest zapraszanie naturszczyków, reagowanie na wydarzenia i zmienianie scenariusza. Np. Mohsen Makhmalbaf robił casting i przyszło o wiele więcej oryginalnych osób, niż się spodziewał. Więc z tego zrobił film – opowiada Trójkowy gość. – Obecnie takim wyraźnym elementem kina irańskiego jest dotykanie newralgicznych problemów irańskiego społeczeństwa. Oraz balansowanie na granicy tego, co jest dopuszczane przez cenzurę – wylicza.
– Jest też coś niezwykłego: seria filmów nakręconych nielegalnie. I ch autorami są m.in. Jafar Panahi i Mohammed Rasul – dodaje.
Ponadto w audycji
- 16. Międzynarodowy Festiwal Kina Niezależnego OFF CAMERA w Krakowie (24.04-7.05): zapowiedzi programowe, rozmowa z Kubą Armatą, krytykiem filmowym i selekcjonerem festiwalu;
- Premiera zagraniczna: "Peter von Kant" w reżyserii Francoisa Ozona;
- 25. Przegląd Filmowy Kino na Granicy w Cieszynie i Czeskim Cieszynie (29.04-3.05): zapowiedzi programowe, rozmowy z organizatorami;
- aktualności filmowe.
Między lustrami – zwiastun PL/YouTube MayflyPL
Posłuchaj
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójkowo, filmowo
Prowadzi: Ryszard Jaźwiński
Data emisji: 28.04.2023
Godziny emisji: 13.08, 14.07
pr