Polska nauka i edukacja: jakie wyzwania przed nią stoją?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polska nauka i edukacja: jakie wyzwania przed nią stoją?
Przemysław CzarnekFoto: PAP/Wojtek Jargiło

Podczas zeszłotygodniowego wystąpienia w Sejmie RP minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek mówił o tym, w jaki sposób samorządy finansują różnego rodzaju projekty, odchodząc czasem od finansowania kadry naukowej. W "Klubie Trójki" goście Rafała Tomańskiego rozmawiali, w jakim kierunku nauka może iść, jakie wyzwania przed nią stawia rzeczywistość i jakie są modele jej finansowania na zachodzie i na wschodzie.

– Największym wyzwaniem jest wciąż przypominać o tym, że edukacja jest kluczem do przyszłości: to rzeczywiście ona jest rozstrzygająca, jak potem się toczy nie tylko życie gospodarcze, ale i życie społeczne. I, jak mówi się w świecie ludzi zajmujących się nowoczesnymi technologiami, modele edukacyjne są rozstrzygające dla tego, kto będzie liderem w przyszłym, zglobalizowanym świecie – mówi Piotr Dardziński, twórca i pierwszy prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz. – W edukacji wciąż pozostają trzy najważniejsze cele. Pierwszym jest dostarczanie właściwej wiedzy, choć tutaj jest duży problem, jak zdefiniować kanon tej wiedzy, czyli czego powinniśmy uczyć. Ale na pewno powinniśmy umieć dostarczać wiedzę i umieć ją przyswajać – stwierdza.

– Druga rzecz, to powinniśmy uczyć kompetencji uczniów czy studentów. Czyli jak wiedzę wykorzystywać nie tylko do zdawania testów i egzaminów, ale jak wykorzystywać ją w życiu, w praktyce. Trzeci cel to socjalizowanie: kształtowanie postaw, które pozwalają ludziom nie tylko rozwijać swoje talenty, ale także żyć w społeczeństwie – wylicza.

– Tak więc cele pozostają te same, jednak metoda radykalnie inna. Bo cały czas funkcjonujemy w modelu szkoły, w której są klasy i roczniki. Mówi się o tym, że szkoła powinna być coraz bardziej spersonalizowana, dostosowana do możliwości i predyspozycji uczniów czy studentów – wskazuje prof. Dardziński. - Powinniśmy w większym stopniu umieć zdiagnozować, jakie są ich naturalne kompetencje i które z tych kompetencji mogą rozwijać. Uczyć metod efektywnego przyswajania wiedzy, mając świadomość, że nie każdy będzie noblistą, co jednak nie znaczy, że nie jest w stanie opanować wiedzy, która w przyszłości może być dla niego bardzo przydatna i pozwolić mu prowadzić szczęśliwe życie – tłumaczy.

– Tak więc cele takie same, metody radykalnie różne i odejście od bismarckowskiego modelu szkoły, w której są klasy i kategorie, na rzecz spersonalizowanej nauki. Natomiast oczywiście wyzwaniem jest, czym ta spersonalizowana nauka miałaby być - konkluduje.


Posłuchaj

50:03
Jakie wyzwania stawia współczesność przed edukacją i nauką? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Rafał Tomański
Goście: Piotr Dardziński (twórca i pierwszy prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz), prof. Zbigniew Krysiak (Przewodniczący Rady programowej Instytutu Myśli Schumana)
Data emisji: 20.04.2023
Godzina emisji: 21.09

pr

Polecane