Piotr Schmidt – trębacz balansujący pomiędzy dniem a nocą

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Piotr Schmidt – trębacz balansujący pomiędzy dniem a nocą
Piotr SchmidtFoto: Jarek Wierzbicki

Od zawsze chciał nagrywać własne kompozycje, twórczość Tomasza Stańki lubi wybiórczo, a w muzyce podobają mu się kontrasty – to wszystko ujawnił w rozmowie z Mateuszem Krautwurstem jazzowy trębacz Piotr Schmidt.

Piotr Schmidt ma w muzycznej biografii współpracę z kilkudziesięcioma artystami z polski i zagranicy. Są wśród nich m.in. Kuba Badach, Ewa Bem, Krystyna Prońko, Ten Typ Mes, Miuosh, Walter Smith III, Zbigniew Namysłowski, Jan Ptaszyn Wróblewski, Włodzimierz Nahorny i Henryk Miśkiewicz. Oprócz tego wydał piętnaście albumów sygnowanych własnym nazwiskiem, bo – jak wyznał w "Serdecznych dźwiękach" – zawsze go ciągnęło do robienia swoich rzeczy.

38-letni Schmidt jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach, na której w 2016 roku uzyskał tytuł doktora w dziedzinie sztuk muzycznych. Od 2011 roku regularnie notowany na podium w kategorii "Najlepszy trębacz roku" w ankiecie magazynu "Jazz Forum". Jazzem zainteresował się dzięki płytom Milesa Davisa, a jego muzycznym mentorem i nauczycielem był starszy o dwie dekady Piotr Wojtasik. – W pewnym momencie zauważyłem, że wielu jego absolwentów brzmi tak jak on i gra te same wprawki co on. Wyczułem, że mnie też dotyczy ten problem, więc w pewnym momencie kompletnie przestałem go słuchać, żeby sobie bardziej zdywersyfikować inspiracje – wspominał rozmówca Mateusza Krautwursta.

źródło: YouTube / Piotr Schmidt Music

Piotr Schmidt wraz ze swym kwartetem nagrał płytę "Tribute to Tomasz Stańko". Przyznał jednak, że sławnego trębacza zaczął słuchać dopiero kilka lat po studiach i do dziś nie jest fanem jego wczesnych dokonań. – Te bardziej ostre, freejazzowe rzeczy po prostu mi nie leżą. Wolę jazz, który Stańko prezentował w ostatnich dwudziestu latach swojej działalności: delikatny, łagodny, przestrzenny.

Gość "Serdecznych dźwięków" przyznał się też do zamiłowania do muzycznych kontrastów. – Myślę, że w muzyce fajne jest balansowanie pomiędzy dniem a nocą, pomiędzy dysonansem a konsonansem, pomiędzy dźwiękami położonymi blisko siebie a jakimiś większymi interwałami.

Lista utworów:

  1. Piotr Schmidt Quartet – "Don’t Know What You Got (Till It’s Gone)"
  2. Mietek Szcześniak – "Bujany"
  3. Piotr Schmidt – "Good Old Roy"
  4. Kuba Badach – "Wracam do siebie"
  5. Marcus Strickland – "Tic Toc"
  6. The RH Factor – "Crazy Race"
  7. Tomasz Stańko Quartet – "Song For Ania"

Posłuchaj

50:41
Piotr Schmidt – trębacz balansujący pomiędzy dniem a nocą (Serdeczne dźwięki/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: Serdeczne dźwięki
Prowadzi: Mateusz Krautwurst
Data emisji: 22.03.2023
Godzina emisji: 23.05

kc 


Polecane