Historia w popkulturze. Jaki przekaz przemawia do społeczeństwa?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Historia w popkulturze. Jaki przekaz przemawia do społeczeństwa?
Dariusz MalejonekFoto: wideonet/Shutterstock

Przenikanie do popkultury wątków polskiej historii jest coraz częstszym zjawiskiem. Obserwujemy je także na rynku polskim. Do poruszanych przez artystów tematów, należy między innymi historia Żołnierzy Wyklętych. Zespół De Press, Darek Malejonek czy raper Tadek Polkowski – to artyści, którzy w swej twórczości nawiązywali do częśto niełatwej historii.

Po latach można śmiało mówić o dużym sukcesie, chociażby płyty "Myśmy rebelianci" autorstwa zespołu De Press. – Zrobiłem sobie listę historii, bo ona w pewnym momencie mnie dopadła. Kilkanaście lat temu, w 2009 roku, Muzeum Powstania Warszawskiego zwróciło się do mnie z prośbą, by zrobić płytę o powstańcach. Miałem wydarzenia ująć oczyma kobiet. Do udziału zaprosiłem gości, w tym wspaniałe wykonawczynie. Myślałam, że zamknę po prostu ten projekt historyczny, który będzie stanowił jednorazowy przerywnik w moim życiu zawodowym. Tak się nie stało. Kolejna była płyta "Panny wyklęte", czyli muzyka o kobietach, które opuściły Polskę z wilczymi biletami. Pojawiły się tez kolejne tematy i kolejne płyty – mówił w "Klubie Trójki" Darek Malejonek.

– Te projekty były niezwykle ważne. To pierwszy raz w popkulturze, kiedy wyraźne upomniano się o Żołnierzy Wyklętych. Był to sam początek. Wtedy coś, co było niewygodne, niewspominane i zasypane w pamięci powszechnej, nagle zostało przywołane w mocny i wyraźny sposób. Byłem dumny z tego, że zostałem zaproszony do współpracy. Muszę przyznać, że silnie przeżyłem to emocjonalnie – Maciej Chmiel, menadżer kultury, dyrektor Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej

Działania, które angażują społeczeństwo

– Każdy obszar ma swoje zadania, a samorząd powinien działać rozważnie nie tylko na obszarach budowania chodników, ale też w przestrzeni historii. Artyści przemawiają do społeczeństwa w sposób szczególny, zwłaszcza do ludzi młodych. Mam w sobie wielką wdzięczność, za taką działalność. Na koncertach pojawiają się przecież osoby w każdym wieku, tu wzruszające. W tym wszystkim jest duch muzyków i artystów. Ich przekaz jest mocnym wsparciem, który kierunkuje działania innych – zaznaczył w rozmowie Janusz Kotowski, dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce.

Posłuchaj

49:29
Historia w popkulturze. Jaki przekaz przemawia do społeczeństwa? (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Arkadiusz Gołębiewski
Goście: Darek Malejonek (muzyk), Maciej Chmiel (menadżer kultury, dyrektor Studia Filmów Rysunkowych w Bielsku-Białej), Janusz Kotowski (dyrektor Muzeum Żołnierzy Wyklętych w Ostrołęce)
Data emisji: 7.03.2023|
Godzina emisji: 21.08

kc/zch


Polecane