Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska podsumowała 2022 rok

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska podsumowała 2022 rok
Prezes Polskiego Radia Agnieszka KamińskaFoto: Wojciech Kusiński/Polskie Radio

Zaangażowanie Polskiego Radia w pomoc Ukrainie po agresji Rosji na naszego sąsiada i w akcję #bezprzedawNIEnia - kampanię informacyjną poświęconą polskim stratom wojennym - to zdaniem prezes Polskiego Radia Agnieszki Kamińskiej jedne z najważniejszych wydarzeń minionego roku w działalności publicznego nadawcy.

- Polskie Radio pomaga Ukraińcom, przede wszystkim dostarczając informacje i audycje w ich języku. Błyskawicznie, w ciągu 24 godzin, Polskie Radio było gotowe do nadawania specjalnych audycji, także serwisów w języku ukraińskim na antenie Jedynki, potem Trójki, w których uchodźcy mogli słyszeć o tym wszystkim, co się dzieje w ich kraju. Błyskawicznie uruchomiliśmy też Polskie Radio dla Ukrainy - specjalną całodobową antenę po ukraińsku. Razem z naszymi pracownikami z Polskiego Radia dla Zagranicy te audycje tworzymy - powiedziała Agnieszka Kamińska.

Polskie Radio zorganizowało także koncerty charytatywne, jak "Matki Matkom - Matki Polski dla Matek Ukrainy" czy "To, co najpiękniejsze - Dzieciom", i zbiórkę na rzecz Narodowego Szpitala Dziecięcego w Kijowie. Udostępniło swoje studio koncertowe Kijowskiej Orkiestrze Symfonicznej, gdzie muzycy przygotowywali się do europejskiej trasy koncertowej.

Agnieszka Kamińska podkreśla, że ważną inicjatywą Polskiego Radia było też zaangażowane w kampanię informacyjną #bezprzedawNIEnia - o polskich stratach wojennych. - To kolejna akcja, która pokazała siłę Polskiego Radia, jako medium publicznego. Polskie Radio włączyło się w informowanie o stratach wojennych Polski i pokazywało tę ogromną tragedię naszego kraju - powiedziała Agnieszka Kamińska.

Publiczny nadawca przygotował specjalną witrynę internetową: bezprzedawnienia.polskieradio.pl, opartą na własnych publikacjach, na której znajdują się najważniejsze opracowania i analizy dotyczące reparacji za straty poniesione przez Polskę w wyniku II wojny światowej.

Wśród ważnych tegorocznych inicjatyw Polskiego Radia Agnieszka Kamińska wymienia także wspólny projekt z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego: "Jednego serca. (Kon)teksty polskiego romantyzmu". To wiersze polskich romantyków w nowoczesnych muzycznych interpretacjach, przygotowane na zwieńczenie obchodów Roku Romantyzmu Polskiego. Jedenaście utworów zostało uwiecznionych w studiu Polskiego Radia, które objęło patronat medialny nad projektem.

Polskie Radio współpracowało też z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i Instytutem Pamięci Narodowej przy akcji "Gdzie jest czarny neseser?". Pod takim hasłem publiczny nadawca prowadzi poszukiwania zaginionego zbioru płyt z września 1939 roku. We współpracy z IPN powstał komiks "Polskie Radio wrzesień 1939", przedstawiający historię obrony Warszawy we wrześniu 1939 roku przez pryzmat pracy radiowców.

Wielkim wydarzeniem był również Maraton Chopinowski na uświetnienie 104. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości i piątych urodzin Polskiego Radia Chopin. Przez ponad 28 godzin w Studiu Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zabrzmiało ponad 200 utworów Fryderyka Chopina w wykonaniu ponad 80 muzyków z Polski, Ukrainy, Niemiec i Japonii w wieku od ośmiu do 93 lat.

Ważnym wydarzeniem była także gala Nagród Mediów Publicznych. W tym roku uhonorowano dyrygenta Łukasza Borowicza, socjologa prof. Andrzeja Zybertowicza, reżyserkę i scenarzystkę Marię Dłużewską oraz poetę, pieśniarza i kompozytora Leszka Długosza.

Agnieszka Kamińska cieszy się z bardzo dobrych wyników Polskiego Radia, co potwierdziły przeprowadzone po raz pierwszy w Polsce pasywne badania rynku radiowego. Według nich Polskie Radio ma 20 proc. udziału w rynku słuchalności. Oznacza to, że co piąty słuchacz radia spędza czas przy programach Polskiego Radia. Opublikowane przez Krajowy Instytut Mediów wyniki badań pasywnych odbioru stacji radiowych dają publicznemu radiu drugie miejsce spośród wszystkich nadawców radiowych.

Dane prezentują wyniki za listopad tego roku. Programu 1 Polskiego Radia - popularnej "Jedynki" - słucha 9,9 proc. badanych, Programu 3 - "Trójki" - 5,9 proc., zaś Programu 2 - "Dwójki" - 1,3 proc. 2,8 proc. wybiera stację informacyjną Polskie Radio 24. Liderem udziału w rynku słuchalności jest RMF FM, które włącza 26 proc. odbiorców, zaś zamykające podium Radio Zet jest odbierane przez 10,2 proc. słuchaczy radia.

Polskie Radio jest największym publicznym nadawcą radiowym w Polsce. Emituje autorskie audycje muzyczne, programy publicystyczne, popularnonaukowe, edukacyjne, społeczne, rozrywkowe, familijne, religijne oraz słuchowiska i reportaże. Posiada pięć ogólnopolskich programów - Jedynkę, Dwójkę, Trójkę, Polskie Radio 24 oraz Polskie Radio dla Zagranicy, a przez internet, aplikacje i w systemie DAB+ nadaje: Czwórkę, Polskie Radio Dzieciom, Polskie Radio Chopin, Polskie Radio Kierowców i Polskie Radio dla Ukrainy.

Czytaj też: Sylwester i Nowy Rok w Polskim Radiu

Portal polskieradio24.pl publikuje codziennie najważniejsze wiadomości z kraju i ze świata oraz udostępnia unikatowe serwisy specjalne, materiały archiwalne i multimedia.

IAR/kh/kor

Polecane