W poszukiwaniu nowych gwiazd i planet. Ty też możesz odkrywać kosmos

W poszukiwaniu nowych gwiazd i planet. Ty też możesz odkrywać kosmos
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Triff

Szacuje się, że cały widzialny Wszechświat zawiera 2 biliony galaktyk, a każda galaktyka kilkaset miliardów gwiazd. To daje niewyobrażalną liczbę 200 tryliardów. Misja kosmicznego teleskopu Gaia Europejskiej Agencji Kosmicznej od kilku lat zbiera dane gwiazd na Drodze Mlecznej. Wkrótce dane te będą udostępnione dla wszystkich tych, którzy chcieliby amatorsko poszukiwać nowych gwiazd i planet. W audycji mówiliśmy również o historii polskiej pracy na rzecz rozwoju astronomii.

Każdy może odkrywać kosmos

O szczegółach projektu Gaia Vari mówili w tym wydaniu "Trójki przed południem" specjaliści. – Praca osoby zaangażowanej w to przedsięwzięcie będzie polegała na tym, aby wśród danych dostarczonych przez misję odnaleźć obiekty, które zmieniają swoją jasność, a umknęły dotychczasowej klasyfikacji. Szukamy ich, bo one są najbardziej interesujące. Wystarczy wolna chwila, klawiatura i monitor, trzeba się zarejestrować na specjalnej platformie, każdy chętny zostanie szybko przeszkolony w klasyfikacji tych obiektów – powiedziała dr Milena Ratajczak, astronom z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Historia i przyszłość naszej galaktyki

– To jest obserwatorium, które dostarcza tak przełomowych danych, że nie mamy pojęcia, jakie publikacje dzięki nim powstaną. Są tam planetoidy Układu Słonecznego, planety karłowate, 2 miliardy gwiazd. Chemia naszej galaktyki jest fascynująca, w niej zapisana jest jej historia, ale także to co przyniesie przyszłość – powiedział prof. Łukasz Wyrzykowski, szef polskiego zespołu pracującego przy misji Gaia.

W poszukiwaniu nowych gwiazd i planet – projekt Gaia Vari (Trójka przed południem)

Polska od 10 lat w Europejskiej Agencji Kosmicznej

W audycji zastanawialiśmy się również nad przyszłością polskiego sektora kosmicznego. Od ponad 10 lat współpracujemy z Europejską Agencją Kosmiczną, ale początki naszej pracy na rzecz rozwoju wiedzy o kosmosie sięgają głębiej. Mamy bogatą przeszłość i nadzieję na rozwój, chociażby poprzez budowę łazików marsjańskich. – Polska jest w kosmosie już od pół wieku, mieliśmy pierwszego człowieka w kosmosie, generała Mirosława Hermaszewskiego. Prawdziwa, nowoczesna era naszej ekspansji rozpoczęła się 10 lat temu, z wejściem do Europejskiej Agencji Kosmicznej. Ponad 80 misji było wyposażonych w polską aparaturę – mówił w Trójce prof. Grzegorz Wrochna, prezes Polskiej Agencji Kosmicznej.

Polska od 10 lat współpracuje z Europejską Agencja Kosmiczną (Trójka przed południem)