W głąb króliczej nory, w głąb historii Teatru Telewizji i polskiej literatury

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
W głąb króliczej nory, w głąb historii Teatru Telewizji i polskiej literatury
Olga Sarzyńska i Wawrzyniec Kostrzewski w studiu radiowej Trójki Foto: Jakub Sadowski/PR

"Down the rabbit hole", w tłumaczeniu Roberta Stillera "W głąb króliczej nory" to tytuł 1 Rozdziału "Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carolla. To zarazem jedna z najbardziej pojemnych fraz w historii literatury i podobnie jak  cała książka, skłania od lat do mnożenia interpretacji. Baśnie/bajki od czasów Freuda zresztą stanowią ulubioną "zabawę" dorosłych, dorabiających im drugie np. psychoanalityczne dno.

"Alicja w Krainie Snów" – pierwsza premiera sezonu w Teatrze Ateneum – nie jest jednak "bajką", jak zapewniają twórcy spektaklu. Naszymi gośćmi specjalnymi tego wydania TPK byli: Olga Sarzyńska – Królowa Serc oraz Wawrzyniec Kostrzewski – współautor scenariusza i reżyser spektaklu.

Rozmawialiśmy o tym, jakie możliwości interpretacyjne otwiera przed nami dzisiaj niezwykła fantazja na temat znalezienia się w norze królika dorastającej dziewczynki o imieniu Alicja. Na czym polega istnienie dwóch książek w jednej: dla dzieci i dla dorosłych i dlaczego to, co przydarza się Alicji, nie jest wcale śmieszne?

W tym wydaniu TPK zaprosiliśmy do pierwszego spotkania z twórcami "Alicji w Krainie Snów", której współautorką scenariusza jest najsłynniejsza polska współczesna dramatopisarka Małgorzata Sikorska-Miszczuk. W wydaniu kolejnym czeka nas nie mniej intrygujące spotkanie. I jeszcze cytat z wierszyka poprzedzającego R1 "Alicji": "Okrutna trójko w takiej porze, gdy usnąć pragnie natura, chcieć bajki, kiedy tchu nie starcza na poruszenie pióra?"

Gościem części II wydania będzie natomiast jedna z najbardziej wszechstronnych reżyserek średniego pokolenia – Anna Wieczur. Reżyserowała bowiem nie tylko spektakle teatralne dramatyczne i muzyczne (nawet operę), ale także słuchowiska, spektakle telewizyjne oraz filmy. Nic dziwnego, że zaproszono ją do otwarcia w Teatrze TV sezonu jubileuszowego: 70-lecia Telewizji Polskiej. 24 października Teatr TV dał premierę remake’u przedstawienia z końca lat 50. – "Apolla z Bellac" Jeana Giraudoux.

My także zaprosiliśmy Annę Wieczur na spotkanie tuż po premierze. Interesujące jest, co dzisiaj oznacza realizacja spektaklu "na żywo", a takimi realizacjami rozpoczęła się historia telewizyjnego teatru. Premierą "Apolla z Bellac" 2022 powrócono do tej metody realizacji spektaklu telewizyjnego. Fakt, że przedstawienie to sprzed prawie 70. lat zostało zarejestrowane na taśmie filmowej i rejestracja ta jest jedną z najstarszych, zachowanych w archiwach TV, stanowi kolejną z ciekawostek.

Część III TPK zaprowadziła nas do Vence na Lazurowym Wybrzeżu. To tam przed pięcioma laty powstała Ecpace Museal Gombrowicz w przedostatnim miejscu zamieszkania autora "Ferdydurke" – w Villi Alexandrine. Owo pięciolecie obie strony - polska i francuska - postanowiły uczcić. W jaki sposób, dowiemy się, łącząc się z Robertem Utkowskim – odpowiedzialnym za promocję i edukację w Muzeum Gombrowicza we Wsoli. Muzeum to sprawuje opiekę nad Muzealną Przestrzenią utworzoną w Vence. Przy okazji przypomnimy pewne fakty z życia Witolda Gombrowicza (1904-1969). 

Posłuchaj

1:53:05
Alicja w Krainie Snów, Apollo z Bellac i Gombrowicz (Trójka Pod Księżycem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 28.10.2022
Godzina emisji: 0.05

Polecane