Reklama

reklama

Canaletto – malarz Warszawy czasów Stanisława Augusta

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Canaletto – malarz Warszawy czasów Stanisława Augusta
Grand Canal w Wenecji z mostem Rialto, autorstwa Bernarda Bellotto (Canaletto). Foto: BACKGRID / Backgrid UK / Forum

Obrazy ukazujące krajobrazy Wenecji, Drezna, miast Saksonii i Włoch. Dla uczczenia jubileuszu trzechsetnej rocznicy urodzin Bernarda Bellotta, zwanego Canalettem, Muzeum Zamku Królewskiego w Warszawie eksponuje wystawę prac artysty.

Bernardo Bellotto w drogę do pięknej kariery artystycznej wyruszył z Wenecji z pracowni swojego wuja Antonio Canala, również zwanego Canalettem, który zdobył sławę, malując widoki Wenecji i Londynu.

– Warto zaznaczyć, że Wenecja była wtedy miejscem podróży naukowych, gdzie młodzi arystokraci przyjeżdżali w celach edukacyjnych. Pamiątką, którą chcieli wziąć ze sobą, były widoki miast. W związku z tym rozwinęła się forma weduty, czyli malowanego widoku miasta. Najczęściej zawierała najbardziej znane zabytki i obserwacje tego, co działo się na ulicy – wyjaśniała w "Klubie Trójki" Magdalena Królikiewicz, kurator wystawy.

Widok na Wenecję

– Do scenek obyczajowych można dodać dwie, które pojawiały się u każdego portrecisty Wenecji. Były to gondole i cały ruch z nimi związany. Gondole mrowiły się w kanałach i jego dopływach. U Canaletta pojawił się jednak jeszcze jeden motyw. Była to praczka, kobieta, która prała i rozwieszała bieliznę na sznurach. Ta scena występowała w co drugim jego obrazie. Na jej przykładzie można zauważyć interesujący rozwój artystyczny malarza. Na jednym z pierwszych obrazów płótno rozłożone jest na gondoli. To była biała płaszczyzna i nic więcej. Kilkanaście lat później bielizna miała już mięsistą, pofałdowaną fakturę – podkreślił profesor Wojciech Fałkowski, dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie.

Drezno, Wiedeń i Monachium

W 1746 roku drogi wuja i siostrzeńca rozeszły się: Antonio Canal wyjechał do Londynu, zaś Bernardo Bellotto został zaproszony na dwór Augusta III i osiadł w Dreźnie. Potem przebywał krótko w Wiedniu i Monachium. W roku 1767 Bernardo wraz ze swym synem Lorenzo (1742–1770), także malarzem, będąc w drodze na dwór carycy Katarzyny II, znalazł się w Warszawie. Jednak od polskiego króla Stanisława Augusta zyskał tak korzystne propozycje pracy, że zdecydował się pozostać w Polsce.

Od 1768 był już malarzem nadwornym. Przez kolejne lata portretował stolicę Królestwa Polskiego i stał się prawdziwym warszawianinem. Tutaj zmarł w roku 1780 i został pochowany.


Posłuchaj

48:45
Canaletto – malarz Warszawy czasów Stanisława Augusta (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

"Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza"

Na wystawie dostępnej w Zamku Królewskim w Warszawie oglądać można obrazy Canaletta z Drezna, Wiednia, Londynu, Cambridge, Manchesteru, Neapolu, Mediolanu, Turynu, Los Angeles i Waszyngtonu. Dzieła dostępne są w ramach wystawy Bernardo Bellotto, zorganizowanej w 300. rocznicę urodzin malarza. 

O wystawie „Bernardo Bellotto. W 300. rocznicę urodzin malarza” / Zamek Królewski w Warszawie

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Piotr Semka
Goście: prof. Wojciech Fałkowski (dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie), Magdalena Królikiewicz (kurator wystawy)
Data emisji: 26.10.2022
Godzina emisji: 21.10

mat.pras./zch/kor

Polecane