Trójka|Trójkowy komentarz dnia
Stan oświaty po COVID-19. Piontkowski: jesteśmy świadomi trudności, z jakimi mierzą się uczniowie
2022-10-18, 19:10 | aktualizacja 2022-10-18, 20:10
– Nawet najnowocześniejsze urządzenia i najlepsze programy nie zastąpią na dłuższą metę bezpośredniego kontaktu nauczyciela z uczniem, dlatego zdecydowaliśmy się obniżyć w kolejnych latach wymagania na egzaminie ósmoklasisty czy egzaminie maturalnym – powiedział w Trójce wiceminister edukacji Dariusz Piontkowski, odnosząc się do następstw nauczania zdalnego, wprowadzonego w związku z COVID-19.
Miesięcznik "Forbes" poinformował o tym, że rynek korepetycji w Polsce przezywa prawdziwy "renesans", co miałoby być następstwem nauczania zdalnego, wprowadzonego w związku ze światową epidemią COVID-19. Jak zauważono, z korepetycji ma korzystać już co czwarty uczeń.
Do tych medialnych doniesień odniósł się w "Trójkowym komentarzu dnia" wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski. – Mówimy o kilku elementach. Po pierwsze, ministerstwo edukacji nie rejestruje w żaden sposób dodatkowych zajęć płatnych opłacanych przez rodziców po godzinach lekcyjnych – powiedział gość Trójki, podkreślając jednocześnie, że są to często "zajęcia nierejestrowane gospodarczo".
Dariusz Piontkowski wskazał na znaczenie epidemii COVID -19 w kontekście mniej efektywnego nauczania. – Epidemia spowodowała ograniczenia funkcjonowania w życiu publicznym, także i w naszym kraju. My zdawaliśmy sobie sprawę, że nauczanie zdalne będzie mniej efektywne niż nauczanie stacjonarne. Ale mieliśmy dwa wyjścia: albo pozwolić na to, aby uczniowie mieli przerwę od szkoły i jakiegokolwiek kontaktu z nauczycielami, albo próbować zorganizować nauczanie na odległość.
Wartość nauczania stacjonarnego
– Zdajemy sobie sprawę, że nawet najnowocześniejsze urządzenia, najlepsze programy nie zastąpią na dłuższą metę bezpośredniego kontaktu człowieka z człowiekiem, nauczyciela z uczniem. Dlatego m.in. zdecydowaliśmy się obniżyć przez kolejne lata wymagania na egzaminie ósmoklasisty czy egzaminie maturalnym – stwierdził rozmówca Dariusza Wieczorkowskiego.
Dariusz Piontkowski wskazał, że ministerstwo jest świadome tego, z jakimi trudnościami mierzą się dzisiaj uczniowie po pandemii. Dlatego zdecydowano się na sfinansowanie zajęć uzupełniających po powrocie do szkoły. – Każda ze szkół mogła aplikować o środki z budżetu państwa, tak aby móc zorganizować zajęcia dodatkowe dla tych uczniów, którzy potrzebują dodatkowego tłumaczenia, wyjaśnienia.
Posłuchaj
***
Audycja: "Trójkowy komentarz dnia"
Prowadzi: Dariusz Wieczorkowski
Gość: Dariusz Piontkowski (wiceminister edukacji i nauki)
Data emisji: 18.10.2022
Godzina emisji: 18.10
kc/kor