Gry komputerowe: od produkcji chałupniczej do dochodowego przemysłu
2022-10-07, 07:10 | aktualizacja 2022-10-07, 21:10
Kiedyś tworzeniem gry komputerowej – od pomysłu do końcowego produktu – zajmowało się kilka, w wyjątkowych przypadkach kilkanaście, osób. Dzisiaj jest to cały przemysł i nad jednym tytułem może pracować nawet kilka tysięcy osób. Ale też w grę (nomen omen) wchodzą teraz nieporównywalnie większe pieniądze: zarówno zainwestowane, jak i te, które można zarobić.
- W pionierskich czasach poszczególne plansze gier rozrysowywało się na kartkach papieru. Dzisiaj zajmują się tym kilkunastoosobowe wyspecjalizowane zespoły
- Obecnie gry komputerowe stały się odrębną gałęzią przemysłu, m.in. rozrywkowego, ale też kultury, sztuki, a nawet sportu
Gra droższa od "Matriksa"
– Na samym początku, plansze do gier były rysowane po prostu na… kartkach papieru. W ten sposób kreowało się całe ich wzornictwo. Prace koncepcyjne na początku lat 80. zamykały się w ramach od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Bywały też większe zespoły, ale wtedy chodziło o mega spektakularne przedsięwzięcia – opowiada Mariusz Murawski, menadżer Muzeum Gier Komputerowych w Warszawie. – Wydaje się, że przełomowym momentem było wyprodukowanie gry, która była droższa od powstającego w tym samym momencie "Matriksa" – wskazuje.
Designerzy i programiści
– Korzeniem zespołu są głównie designerzy, czyli ludzie, którzy zajmują się artem oraz szeroko pojętą grafiką i animacją – tłumaczy Tomasz Miecznikowski, PR & Marketing Manager jednej firm zajmujących się tworzeniem gier. – Oraz oczywiście są do tego potrzebni programiści, którzy to ostatecznie zbiorą w całość, zaprogramują, zakodują i sprawią, że ten kod stanie się czymś więcej niż kodem: stanie się pełnoprawną grą wideo – dodaje.
– Bardzo często jest też tak, że wysoko wyspecjalizowane stanowiska, jak chociażby twórcy muzyki, osoby odpowiedzialne za postacie bohaterów czy osoby odpowiedzialne za konkretną działkę marketingu: to są te części, którymi zajmują się firmy zewnętrzne – tłumaczy.
Przeczytaj także
- Gry wideo – polski hit eksportowy i dobro narodowe
- Stare konsole mają moc!
- Mistrz świata z Bytomia. Polacy potęgą w grze Tetris
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Sobolewski
Autor materiału reporterskiego: Kuba Witkowski
Data emisji: 7.10.2022
Godzina emisji: 7.49
pr/kor