Reklama

reklama

Gry komputerowe: od produkcji chałupniczej do dochodowego przemysłu

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Gry komputerowe: od produkcji chałupniczej do dochodowego przemysłu
Po gry komputerowe sięga 18 milionów Polaków Foto: Shutterstock/Anton27

Kiedyś tworzeniem gry komputerowej – od pomysłu do końcowego produktu – zajmowało się kilka, w wyjątkowych przypadkach kilkanaście, osób. Dzisiaj jest to cały przemysł i nad jednym tytułem może pracować nawet kilka tysięcy osób. Ale też w grę (nomen omen) wchodzą teraz nieporównywalnie większe pieniądze: zarówno zainwestowane, jak i te, które można zarobić.

  • W pionierskich czasach poszczególne plansze gier rozrysowywało się na kartkach papieru. Dzisiaj zajmują się tym kilkunastoosobowe wyspecjalizowane zespoły
  • Obecnie gry komputerowe stały się odrębną gałęzią przemysłu, m.in. rozrywkowego, ale też kultury, sztuki, a nawet sportu

Gra droższa od "Matriksa"

– Na samym początku, plansze do gier były rysowane po prostu na… kartkach papieru. W ten sposób kreowało się całe ich wzornictwo. Prace koncepcyjne na początku lat 80. zamykały się w ramach od kilkunastu do kilkudziesięciu osób. Bywały też większe zespoły, ale wtedy chodziło o mega spektakularne przedsięwzięcia – opowiada Mariusz Murawski, menadżer Muzeum Gier Komputerowych w Warszawie. – Wydaje się, że przełomowym momentem było wyprodukowanie gry, która była droższa od powstającego w tym samym momencie "Matriksa" – wskazuje.

Designerzy i programiści

– Korzeniem zespołu są głównie designerzy, czyli ludzie, którzy zajmują się artem oraz szeroko pojętą grafiką i animacją – tłumaczy Tomasz Miecznikowski, PR & Marketing Manager jednej firm zajmujących się tworzeniem gier. – Oraz oczywiście są do tego potrzebni programiści, którzy to ostatecznie zbiorą w całość, zaprogramują, zakodują i sprawią, że ten kod stanie się czymś więcej niż kodem: stanie się pełnoprawną grą wideo – dodaje.

– Bardzo często jest też tak, że wysoko wyspecjalizowane stanowiska, jak chociażby twórcy muzyki, osoby odpowiedzialne za postacie bohaterów czy osoby odpowiedzialne za konkretną działkę marketingu: to są te części, którymi zajmują się firmy zewnętrzne – tłumaczy.

Przeczytaj także


Posłuchaj

3:49
Gry komputerowe to wielki, dochodowy przemysł (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: 
Łukasz Sobolewski
Autor materiału reporterskiego: 
Kuba Witkowski
Data emisji:
7.10.2022
Godzina emisji:
7.49

pr/kor

Polecane