Autonomia w lotnictwie? Kiedy możemy się spodziewać bezzałogowych samolotów?
2022-09-12, 12:09 | aktualizacja 2022-09-13, 15:09
Po wizjonerskich autonomicznych samochodach przyszła pora na zautomatyzowane lotnictwo. Nad stworzeniem odpowiedniego układu w śmigłowcach pracuje obecnie m.in. zespół naukowców z Politechniki Warszawskiej. Czy statki pasażerskie bez pilota na pokładzie staną się wkrótce rzeczywistością?
Trwające prace koncentrują się na opracowaniu i testowaniu rozwiązań pozwalających na uzyskiwanie wysokich prędkości lotu przy zachowaniu jego bezpieczeństwa. Ilu potrzeba lat, by zaufać automatyce i sztucznej inteligencji? – To kwestia bardziej psychologiczna niż techniczna. Lotnictwo jest już w stanie zaproponować autonomiczne loty. Nawet obecnie większość przelotów pasażerskich realizowana jest automatycznie. Oczywiście wszystko odbywa się pod nadzorem pilota. Co istotne, automatyka bardziej jednak pewne procesy wspomaga i upraszcza – wyjaśniał dr inż. Sebastian Topczewski z Wydziału Mechanicznego Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej.
Autonomia i automatyka
– Trzeba rozróżnić dwa pojęcia: automatyka, czyli coś robione w sposób automatyczny, to nie to samo co autonomia, czyli możliwość podejmowania decyzji przez maszynę. To dwie różne rzeczy, które wymagają różnych rozwiązań – wyjaśnił gość Trójki. – Automatyce możemy ufać już teraz. Co do rozwiązań autonomicznych cały czas są one rozwijane w sektorze samochodowym. W lotnictwie ta skala również jest spora. Zwłaszcza jeśli mówimy o statkach powietrznych. Myślę, że autonomia w lotach pasażerskich to kwestia dziesięciu, może dwudziestu lat – dodał.
Posłuchaj
Zespół Politechniki Warszawskiej
Zespół z Politechniki Warszawskiej pracuje nad układem automatycznego sterowania lotem śmigłowca. Projekt powstający na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa wychodzi naprzeciw oczekiwaniom i potrzebom lotnictwa oraz może istotnie przyczynić się do jego rozwoju. – Opracowujemy system automatycznego sterowania lotem umożliwiający realizację zadanych misji – wyjaśnia dr inż. Sebastian Topczewski. – W stosunku do konfiguracji klasycznej śmigłowca w układzie uwzględniamy dodatkowe śmigło pchające, znajdujące się na końcu belki ogonowej. Założeniem takiej konfiguracji jest uzyskanie przez śmigłowiec wyższej prędkości w locie postępowym. Nasz zespół stara się wypracować efektywne rozwiązania z zakresu automatycznego sterowania, pozwalające na uzyskiwanie wysokich prędkości przelotowych przy zachowaniu bezpieczeństwa lotu – wyjaśnił.
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: dr inż. Sebastian Topczewski (Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej)
Data emisji: 12.09.2022
Godzina emisji: 11.34
mat. pras./ zch