"Matylda" oraz letnie remanenty w "Trójce pod Księżycem"

Przed nami ostatnie dwa tygodnie lata 2022, czyli ostatnia szansa na domknięcie wakacyjnych tematów oraz sygnał, że nowy sezon kulturalny rozpoczyna się już premierami teatralnymi, wernisażami wystaw, festiwalami, z których najdłuższą tradycję ma Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

"Matylda" oraz letnie remanenty w "Trójce pod Księżycem"

Musical "Matylda", reż. Jacek Mikołajczyk, warszawski Teatr Syrena

Foto: mat. prasowe

Jedną z pierwszych premier sezonu jest "Matylda" w Teatrze Syrena w Warszawie. Realizacji musicalowej inscenizacji powieści Roalda Dahla podjął się dyrektor artystyczny Syreny Jacek Mikołajczyk. Wiosną wystawił "Matyldę" prapremierowo, przetłumaczywszy ją, w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy.

"Matylda" – przebój West Endu od 2011 roku oraz (dwa lata później) Broadwayu – jest spektaklem familijnym, którego głównymi bohaterami są dzieci, ale adresatami jednak dorośli, bo to przed nimi jest trudna "lekcja do odrobienia". Tytułowa Matylda to genialna dziewczynka i z tym musi pogodzić się małoletni odbiorca, natomiast Matyldy dorosłe otoczenie – dyrektorka Agata Łomot (mistrzyni w rzucie młotem), bezmyślni rodzice i urocza Panna Miodek – stanowią prawdziwe wyzwanie dydaktyczne dla widzów starszych.

Na scenie zobaczymy więc parę musicalowych debiutantek (genialnych naturalnie) oraz kilkanaścioro dzieci śpiewających, tańczących i aktorsko utalentowanych, ale także musicalowych aktorów profesjonalnych.

Naszym gościem w pierwszej części wydania jest Jacek Mikołajczyk, który na dzień przed premierą przyjął nasze zaproszenie do TPK. Rozmawiamy także o "formatach" musicalowych: do czego zobowiązują przenoszących spektakle i na co mogą sobie pozwolić. Jacek Mikołajczyk jest badaczem, znawcą musicali, absolwentem m.in. reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST oraz Akademii Muzycznej w Warszawie, autorem książki "Musical nad Wisłą", jedynej takiej monografii.

Tak się też składa, że inny broadwayowski przebój – "Something Rotten" – miał 3 września premierę w Teatrze Muzycznym w Gdyni w reżyserii Tomasza Dutkiewicza. To interesujący kontekst naszego spotkania w tym wydaniu TPK.

W części drugiej wydania wracamy do wakacyjnych tematów. Podczas XXIX Lata Teatralnego w Teatrze Atelier w Sopocie obchodził swój podwójny jubileusz opiekun artystyczny "Pamiętajmy o Osieckiej", kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, reżyser i autor spektakli muzycznych Jerzy Satanowski. Przedstawiamy rozmowę, którą przeprowadziliśmy z jubilatem w finale Lata Teatralnego (27 sierpnia) po spektaklu "Mumiosiecka".

W 2022 roku mija 100-lecie Opery Leśnej w Sopocie (pod tą nazwą). Po jednym z najważniejszych koncertów, które odbyły się w Operze Leśnej tego lata, był występ Roberta Planta z Alison Krauss (18 lipca), spotkaliśmy się z autorem jedynej w języku polskim monografii Opery Leśnej Wojciechem Fułkiem, by przypomnieć historię słynnego amfiteatru. W tym wydaniu prezentujemy część drugą naszej rozmowy oraz zapowiedź otwarcia Muzeum Opery Leśnej, które wraz z zespołem przygotowuje Beata Majka, dyrektor BART-u (Bałtyckiej Agencji Artystycznej).

Opera Leśna w Sopocie Opera Leśna w Sopocie

I w ten sposób powoli zamykamy lato 2022 oraz definitywnie otwieramy sezon 2022/23.

Domknięcie starego sezony, otwarcie nowego (Trójka pod Księżycem)
1:53:46
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 9.09.2022
Godzina emisji: 0.06

bm/pr

Odtwarzacz jest gotowy. Kliknij aby odtwarzać.