"Matylda" oraz letnie remanenty w "Trójce pod Księżycem"

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
"Matylda" oraz letnie remanenty w "Trójce pod Księżycem"
Musical "Matylda", reż. Jacek Mikołajczyk, warszawski Teatr SyrenaFoto: mat. prasowe

Przed nami ostatnie dwa tygodnie lata 2022, czyli ostatnia szansa na domknięcie wakacyjnych tematów oraz sygnał, że nowy sezon kulturalny rozpoczyna się już premierami teatralnymi, wernisażami wystaw, festiwalami, z których najdłuższą tradycję ma Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

Jedną z pierwszych premier sezonu jest "Matylda" w Teatrze Syrena w Warszawie. Realizacji musicalowej inscenizacji powieści Roalda Dahla podjął się dyrektor artystyczny Syreny Jacek Mikołajczyk. Wiosną wystawił "Matyldę" prapremierowo, przetłumaczywszy ją, w Teatrze Kameralnym w Bydgoszczy.

"Matylda" – przebój West Endu od 2011 roku oraz (dwa lata później) Broadwayu – jest spektaklem familijnym, którego głównymi bohaterami są dzieci, ale adresatami jednak dorośli, bo to przed nimi jest trudna "lekcja do odrobienia". Tytułowa Matylda to genialna dziewczynka i z tym musi pogodzić się małoletni odbiorca, natomiast Matyldy dorosłe otoczenie – dyrektorka Agata Łomot (mistrzyni w rzucie młotem), bezmyślni rodzice i urocza Panna Miodek – stanowią prawdziwe wyzwanie dydaktyczne dla widzów starszych.

Na scenie zobaczymy więc parę musicalowych debiutantek (genialnych naturalnie) oraz kilkanaścioro dzieci śpiewających, tańczących i aktorsko utalentowanych, ale także musicalowych aktorów profesjonalnych.

Naszym gościem w pierwszej części wydania jest Jacek Mikołajczyk, który na dzień przed premierą przyjął nasze zaproszenie do TPK. Rozmawiamy także o "formatach" musicalowych: do czego zobowiązują przenoszących spektakle i na co mogą sobie pozwolić. Jacek Mikołajczyk jest badaczem, znawcą musicali, absolwentem m.in. reżyserii teatru muzycznego na krakowskiej PWST oraz Akademii Muzycznej w Warszawie, autorem książki "Musical nad Wisłą", jedynej takiej monografii.

Tak się też składa, że inny broadwayowski przebój – "Something Rotten" – miał 3 września premierę w Teatrze Muzycznym w Gdyni w reżyserii Tomasza Dutkiewicza. To interesujący kontekst naszego spotkania w tym wydaniu TPK.

W części drugiej wydania wracamy do wakacyjnych tematów. Podczas XXIX Lata Teatralnego w Teatrze Atelier w Sopocie obchodził swój podwójny jubileusz opiekun artystyczny "Pamiętajmy o Osieckiej", kompozytor muzyki teatralnej i filmowej, reżyser i autor spektakli muzycznych Jerzy Satanowski. Przedstawiamy rozmowę, którą przeprowadziliśmy z jubilatem w finale Lata Teatralnego (27 sierpnia) po spektaklu "Mumiosiecka".

W 2022 roku mija 100-lecie Opery Leśnej w Sopocie (pod tą nazwą). Po jednym z najważniejszych koncertów, które odbyły się w Operze Leśnej tego lata, był występ Roberta Planta z Alison Krauss (18 lipca), spotkaliśmy się z autorem jedynej w języku polskim monografii Opery Leśnej Wojciechem Fułkiem, by przypomnieć historię słynnego amfiteatru. W tym wydaniu prezentujemy część drugą naszej rozmowy oraz zapowiedź otwarcia Muzeum Opery Leśnej, które wraz z zespołem przygotowuje Beata Majka, dyrektor BART-u (Bałtyckiej Agencji Artystycznej).

Opera Leśna w Sopocie Opera Leśna w Sopocie

I w ten sposób powoli zamykamy lato 2022 oraz definitywnie otwieramy sezon 2022/23.

Posłuchaj

1:53:46
Domknięcie starego sezony, otwarcie nowego (Trójka pod Księżycem)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka pod Księżycem
Prowadzi: Barbara Marcinik
Wydawca: Wojciech Dorosz
Data emisji: 9.09.2022
Godzina emisji: 0.06

bm/pr

Polecane