Polski Kościół kontra komunizm

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Polski Kościół kontra komunizm
Warszawa 14.06.1987. Trzecia pielgrzymka papieża Jana Pawła II do Polski. Na zdjęciu: Ojciec Święty z I sekretarzem KC PZPR, przewodniczącym Rady Państwa, generałem Wojciechem JaruzelskimFoto: PAP/Jan Morek

Kardynałowie Adam Stefan Sapieha, August Hlond i Stefan Wyszyński oraz papież Jan Paweł II w trakcie 44 lat rządów komunistycznych w Polsce wywarli ogromny wpływ na to, jaką rolę odgrywał wtedy Kościół, m.in. w procesie odzyskania przez Polskę niepodległości. O funkcji, jaką spełniał Kościół katolicki w najnowszej historii naszego kraju, w poniedziałkowym wydaniu "Klubu Trójki" mówili historycy: prof. Jan Żaryn, prof. Grzegorz Kucharczyk oraz prof. Paweł Skibiński.

Ostoja polskości

W maju 1945 roku wraz z kapitulacją III Rzeszy dobiegła końca II wojna światowa, a dla Polski rozpoczął się nowy, również tragiczny rozdział. Jesienią 1945 roku polityka stalinowska w sposób brutalny zaczęła wkraczać w polskie życie społeczne, kulturalne, oświatowe, administracyjne i prawne. W kraju, w którym do świątyń chodziło 90 proc. społeczeństwa, rozpoczął się zmasowany atak na Kościół. 

– Kościół jako część narodu polskiego zapłacił niezwykle wysoką cenę za patriotyzm ludzi Kościoła. W 1945 roku Kościół stał się, z jednej strony, jedynym niepodważalnym autorytetem dla społeczeństwa polskiego, a z drugiej strony jedyną instytucją, która niezależnie od polskich aspiracji niepodległościowych, od mniejszego lub większego realizmu politycznego, była jedyną pewną ostoją polskości – mówił w "Klubie Trójki" prof. Jan Żaryn – historyk, dyrektor Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Znaczenie Zrywu Poznańskiego

Jak podkreślił historyk z Instytutu Nauk Humanistycznych PAN prof. Grzegorz Kucharczyk, odpowiedzią społeczeństwa na prześladowania było jeszcze większe przylgnięcie do Kościoła. Przykładem na to był zryw poznański z czerwca 1956 roku. 

– Pod adresem rządu komunistycznego wnoszono o uwolnienie prymasa i powrót katechezy do szkół. Był to protest przeciwko forsownej ateizacji i prześladowaniu głowy Kościoła w Polsce. Było to bardzo wymowne. Setki tysiące Polaków wytrwało przy Kościele, widzieli w nim gwaranta swojej wolności – powiedział prof. Grzegorz Kucharczyk. – Ta niezłomność i trwanie okazały się najbardziej skuteczne – dodał, mając na myśli postawę kardynałów Adama Stefana Sapiehy, Augusta Hlonda i Stefana Wyszyńskiego. 

Najczęściej czytane

"Kościół katolicki w Polsce w czasach komunizmu to wyjątek od reguły"

16 października 1978 na Stolicę Piotrową został wybrany Karol Wojtyła. Św. Jan Paweł II był jedną z istotnych postaci XX w., zwłaszcza jego drugiej połowy, zakończonej upadkiem komunizmu w Europie i demokratyzacją Polski.

– Kościół katolicki w Polsce w czasach komunizmu to wyjątek od reguły. To jedyna społeczna instytucja w całym bloku sowieckim, która zachowała niezależność od władzy komunistycznej na taką skalę. To jest ewenement – podsumował historyk Uniwersytetu Warszawskiego prof. Paweł Skibiński.

Posłuchaj

50:22
Znaczenie Kościoła w walce o wolność i niepodległość Polski (Klub Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Klub Trójki
Prowadzi: Magdalena Drohomirecka
Gość: prof. Jan Żaryn (historyk, dyrektor Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego), prof. Grzegorz Kucharczyk (historyk, Instytut Nauk Humanistycznych PAN), prof. Paweł Skibiński (historyk UW)
Data emisji: 08.08.2022
Godzina emisji: 21.09

kr

Polecane