Naukowcy z UW opracowali nową metodę przywracania barw starym obrazom
2022-07-20, 11:07 | aktualizacja 2022-07-21, 08:07
Chemicy z UW we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie. Specjalny organożel pozwala w bezpieczny sposób całkowicie usuwać z płócien masę woskowo-żywiczną pochodzącą z wykonywanych w przeszłości prac konserwatorskich.
- Chemicy z Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie.
- Organożel, bo tak nazywa się wynalazek polskich naukowców, zawiera mieszaninę rozpuszczalników, która rozpuszcza i usuwa masę woskowo-żywiczną, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na pozostałe warstwy obrazu.
- Naukowcy zadbali już o ochronę patentową dla wynalazku, zorganizowaną w trybie międzynarodowym. Chcą, by preparat możliwie szybko trafił do praktycznego użytku – poinformował Uniwersytet Warszawski.
Polski wynalazek przywraca starym dziełom sztuki pierwotne barwy
Chemicy z Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z Muzeum Narodowym w Warszawie opracowali nową metodę renowacji obrazów malowanych na płótnie. Opracowany przez chemików materiał to rodzaj organożelu, zawierającego mieszaninę rozpuszczalników, która rozpuszcza i usuwa masę woskowo-żywiczną, a jednocześnie nie wpływa negatywnie na pozostałe warstwy obrazu. Zabieg ten umożliwia przywrócenie obrazom pierwotnych barw.
Dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska, starszy konserwator z Muzeum Narodowego w Warszawie, prowadziła badania dotyczące znalezienia odpowiedniej mieszaniny do usuwania mas woskowo-żywicznych z odwrotnej strony obrazów i zainspirowała zespół chemików z UW do poszukiwania rozwiązania problemu trapiącego świat konserwatorów malarstwa.
– Jedną z metod konserwacji obrazów jest wzmacnianie płótna poprzez podklejenie drugim płótnem. Do tego używane były różne spoiwa, m.in. masa woskowo-żywiczna. Masa ta ma własności hydrofobowe, co zabezpieczało obraz w warunkach podwyższonej wilgoci. Z drugiej strony, masa, starzejąc się, powoduje zmiany estetyczne obrazu – tłumaczyła dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska.
Czytaj także:
- "Widok Toledo" przed burzą. Duchowy portret miasta
- Hanna Wróblewska: ważne są dzieło i postawa artystyczna twórcy [ZOBACZ WIDEO]
- Dekolonizacja muzeów. Czy istnieje realna szansa, by dzieła wróciły tam, gdzie powstały?
Czym jest organożel?
Jak deklarują twórcy organożelu, obecnie na świecie nie ma rozwiązania, które w tak skuteczny, bezpieczny, bezinwazyjny, wygodny i szybki sposób pozwalałoby oczyszczać dzieła sztuki z przesiąkającego przez nie wosku. – Pierwszy etap naszych badań polegał na znalezieniu odpowiedniej mieszaniny rozpuszczalników o dosyć wysokiej skuteczności. Porównywaliśmy ich skuteczność ze skutecznością trissu – rozpuszczalnika, który jest bardzo dobry do takiego zastosowania, jednak jest bardzo toksyczny. Udało nam się znaleźć mieszaninę rozpuszczalników o zmniejszonej toksyczności, których działania były bardzo zbliżone. Drugi etap badań polegał na unieruchomieniu tych rozpuszczalników, ukształtowaniu ich w postaci organożelu. W ten sposób uzyskane płachty organożelowe są naszym produktem, który jest niezwykle skuteczny – mówił w Trójce dr hab. Marcin Karbarz z Wydziału Chemii Uniwersytetu Warszawskiego.
Rewolucja w konserwacji dzieł sztuki
Posłuchaj
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Witold Lazar
Goście: dr hab. Marcin Karbarz i dr Klaudia Kaniewska z UW (chemicy) oraz dr Elżbieta Pilecka-Pietrusińska (Dział Konserwacji Muzeum Narodowego w Warszawie)
Data emisji: 20.07.2022
Godziny emisji: 11.33, 11.43
IAR/kr