Polski astronom wyszukuje obiekty zagrażające Ziemi

Polski astronom wyszukuje obiekty zagrażające Ziemi
zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock.com

– Nasza praca polega na tym, że co noc siedzimy przy teleskopie, wyszukując obiekty, które mogą zagrażać naszej planecie – mówi w Trójce astronom dr Kacper Wierzchoś z Zespołu Obrony Planetarnej NASA.

Pogodne letnie noce sprzyjają obserwacji zjawisk astronomicznych. W niebo cały czas patrzy dr Kacper Wierzchoś, którego zadaniem jest odkrywanie obiektów bliskich Ziemi, w tym potencjalnie niebezpiecznych.

– Są dwa duże programy ochrony planetarnej: jeden w Arizonie, czyli tu, gdzie pracuję, a drugi na Hawajach. Nasz program nazywa się Catalina Sky Survey. Każdej nocy odkrywamy nawet 40 obiektów, ale w większości nie zagrażają one naszej planecie, bo ich orbita jest daleko od orbity ziemskiej i nie są w trajektorii kolizyjnej z Ziemią – mówi gość Trójki.

Przekazywanie informacji

Co się dzieje, gdy zostanie odkryty obiekt potencjalnie niebezpieczny? – Nasze obserwacje wysyłamy do Minor Planet Center, które procesuje dane i liczy orbity tych obiektów. Następnie przekazuje informacje do innych jednostek NASA, które zawiadamiają o potencjalnym zagrożeniu. Wszystkie dane są dostępne publicznie, na stronie internetowej Minor Planet Center – tłumaczy rozmówca Witolda Lazara.

Znikome prawdopodobieństwo katastrofy

Nasz gość, który na swoim koncie ma m.in. odkrycie czterech komet oraz ponad pół tysiąca asteroid i planetoid, mówi również o tym, czy istnieje "prawdopodobieństwo katastrofy na skalę planetarną". – Jest ono bardzo, bardzo, bardzo małe, także nie ma powodu do obaw. Nie można oczywiście zapominać o tym, co się stało w Tunguzce w 1908 roku czy w Czelabińsku w roku 2013, ale większość dużych planetoid, czyli takich, które mają więcej niż kilometr średnicy i są obiektami bliskimi Ziemi, została już odkryta - uspokaja astronom.

Przeczytaj także:

Astronom dr Kacper Wierzchoś o wyszukiwaniu obiektów bliskich i potencjalnie zagrażających Ziemi (Trójka przed południem)

Gość: dr Kacper Wierzchoś (astronom)
Data emisji: 12.07.2022