Dinozaury: czy mogły także pływać?

Dinozaury: czy mogły także pływać?
Na terenach Polski znaleziono dinozaury nieznane wcześniej nauce: to Silesaurus opolensis. Na zdjęciu: Muzeum Geologiczne PIG-PIB w WarszawieFoto: PAP/Albert Zawada

Żył około 125 milionów lat temu i podobno mierzył ponad 10 m długości, chociaż akurat w tej kwestii zdania są podzielone. Jakkolwiek by było, paleontolodzy z University of Southampton ogłosili, że na brytyjskiej wyspie Wight odkryli szczątki największego lądowego drapieżnika w historii Europy. Polska też może się pochwalić swoimi odkryciami skamieniałości dinozaurów.

• Zrekonstruowany przez brytyjskich naukowców na podstawie kilku małych kości znalezionych na wyspie Wight dinozaur to spinozaur o krokodylim pysku;
  • Na terenach Polski również znaleziono dinozaury nieznane wcześniej nauce: to Silesaurus opolensis, czyli "jaszczur ze Śląska znaleziony pod Opolem", którego skamieniałości odkryto w Krasiejowie.

Brytyjski dinozaur ziemno-wodny

– Jeżeli w danej objętości skał w różnych miejscach, ale bliskich sobie czasowo, spotykamy trzy gatunki spinozaurów, to na podstawie porównania danej grupy, posługując się tzw. anatomią porównawczą, z dużą dozą prawdopodobieństwa odtwarzamy te zwierzęta, mając nawet tak szczątkowe okazy, jak te opublikowane przez Brytyjczyków – prof. Andrzej Boczarowski, paleontolog z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, tłumaczy sposób określania wyglądu i rozmiaru dinozaura na podstawie zaledwie kilku wykopanych kości. – Wiele razy robimy coś we fragmentach, a potem przychodzi moment weryfikacji. To nie jest bezbłędne, ale dzisiaj, dzięki ogromnej ilości danych i przede wszystkim właściwej obróbce matematycznej, z każdym znaleziskiem ta wiarygodność wzrasta – zapewnia.

Jednak w tym wypadku to nie rozmiar dinozaura ma znaczenie: ekscytujące okazuje się zupełnie coś innego. – Na podstawie tego odkrycia stwierdzono, że był to spinozaur ziemno-wodny, który potrafił pływać, a nawet polować w wodzie, na co wskazuje jego pysk podobny do krokodylego – wyjaśnia paleontolog Ilina Jazykowa z Uniwersytetu Opolskiego. – To pierwszy taki przypadek: dotychczas zakładano, że dinozaury mogą co najwyżej pić wodę, bądź przekraczać niezbyt głębokie strumienie i rzeczki – wskazuje.

Bestia - Wodny dinozaur/YouTube National Geographic Polska

Ziemno-wodny spinozaur odkryty na wyspie Wight (Trójka do trzeciej)

Polski renesans zaczął się w Krasiejowie

– Odkrycia dinozaurów na ziemiach polskich dopiero się rozwijają. Co roku są nowe znaleziska, nowe stanowiska paleontologiczne. To wszystko zaczęło się pod koniec XX w. wraz z odkryciem Krasiejowa: to była można powiedzieć "matka" polskiej paleontologii. Tam znaleziono ogromną ilość skamieniałości prehistorycznych zwierząt. Co prawda nie dinozaurów, ale innych mezozoicznych gadów i płazów – opowiada paleontolog Jakub Kowalski z JuraPark Krasiejów. – To wystarczyło, by rozpoczął się renesans paleontologii w Polsce: naukowcy zaczęli jeździć po kraju, pojawiły się nowe odkrycia, nowe stanowiska – tłumaczy.

– Nigdy nie wiemy, co znajdziemy: to jest wielka loteria, wielkie szczęście. Czasami, chodząc po starym kamieniołomie, można znaleźć skamieniałości, a czasami można kilka miesięcy bezskutecznie chodzić w miejscu, w którym przypuszczamy, że może coś być – dodaje.

Inteligencja i pióra

– Dinozaury na pewno nie miały takich mózgów, jakie mają dzisiejsze ssaki: wiele z nich miało rozmiar mózgu porównywalny do dzisiejszych ptaków. Jednak trzeba pamiętać, że nie rozmiar tego organu decyduje o inteligencji. Są ptaki, np. papugi czy kruki, które wykazują się dobrze rozwiniętą inteligencją. Więc i dinozaury takową mogły posiadać – wskazuje rozmówca Mateusza Drozdy. – Wiemy też, że wiele dinozaurów na pewno było pokrytych piórami, zwłaszcza gatunki, które były niewielkich, bądź średnich rozmiarów. Pióra początkowo niewiele miały wspólnego z lataniem: pełniły na początku funkcję termoregulacyjną. I ptaki odziedziczyły je po dinozaurach – wyjaśnia.

Przeczytaj także