Wielkie szlagiery i muzyczna zawiesina. Moc filmowych ścieżek dźwiękowych
2022-06-21, 12:06 | aktualizacja 2022-06-21, 13:06
Są filmowe tematy muzyczne, które żyją własnym życiem i znają je miliony ludzi. Są i takie, których nie sposób zanucić, a jednak to właśnie one decydują o specyficznym klimacie oglądanego obrazu. O tym, jaką moc ma muzyka filmowa, opowiedziała w Trójce ekspertka w tej dziedzinie, Małgorzata Przedpełska-Bieniek.
Jak mawiał Krzysztof Komeda, muzyka filmowa dzieli się na dwie kategorie: wpadające w ucho tematy, które wszyscy zapamiętują – jak ten napisany przez Nino Rotę do filmu "La Strada" – oraz dźwięki, które wypełniają filmową przestrzeń, nadając w ten sposób kierunek myślom i uczuciom widza. Ten drugi rodzaj często bywa nawet niezauważany przez naszą świadomość, jednak pełni kluczową rolę w odbiorze filmowego dzieła – sprawia, że się boimy, cieszymy lub współczujemy bohaterowi.
– My jako fachowcy mamy lekkie spaczenie, to znaczy pewnie ja wysłyszę trochę więcej tej muzyki, ale byłoby kiepsko, gdybym odbierała film, analizując go pod tym kątem, a nie przejmując się całością – mówiła w Trójce Małgorzata Przedpełska-Bieniek, konsultantka muzyczna i autorka opracowań muzycznych.
Mistrz Kilar i niepokojący "Mentalista"
Poproszona o wskazanie wybitnych ścieżek dźwiękowych, rozmówczyni Katarzyny Cygler wskazała na muzykę rozbrzmiewającą w filmie "Ziemia obiecana" Andrzeja Wajdy oraz w popularnym amerykańskim serialu "Mentalista". Pierwsza z nich jest dziełem Wojciecha Kilara. – To jest majstersztyk. To muzyka, którą z jednej strony pamiętamy i umiemy zanucić, ale gdy się w nią zagłębimy, to są to bardzo rozbudowane, rozgałęzione utwory – mówiła Małgorzata Przedpełska-Bieniek.
Z kolei w "Mentaliście" trudno znaleźć chwytliwe melodie, a rozbrzmiewająca w serialu muzyka należy do kategorii zwanej "sound design". – Nie sposób jej powtórzyć ani zapamiętać, ale kiedy ją usłyszymy, od razu wiemy, że to ona. To taka zawiesina, pajęczyna, która cały czas daje nam lekkie podniecenie, zdenerwowanie i tajemnicę – tak ekspertka charakteryzowała ścieżkę dźwiękową autorstwa amerykańskiego kompozytora Blake'a Neely'ego.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Małgorzata Przedpełska-Bieniek (konsultantka muzyczna i autorka opracowań muzycznych)
Data emisji: 21.06.2022
Godzina emisji: 11.41
kc