Ile waży kostka masła, czyli jak porównywać ceny w sklepie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Ile waży kostka masła, czyli jak porównywać ceny w sklepie
W pośpiechu na zakupach często skupiamy się tylko na cenie produktu, nie zwracając uwagi na różną masę opakowańFoto: shutterstock/l i g h t p o e t

Konsumenci nie mają wątpliwości, zjawisko downsizingu nasila się w Polsce. Towarów, które zmieniły w ostatnim czasie wielkości, jest na sklepowych półkach coraz więcej. Doskonałym przykładem może być masło. Kiedyś kostka ważyła 250 g, później 200 g. Teraz często się zdarza, że jest to już tylko 180 g. Podobną tendencję możemy obserwować w piekarniach, gdzie cena pieczywa rośnie, choć jego masa zmniejsza się. Tak jest też w lodziarniach. 

Dlaczego tak trudno zauważyć zmianę wielkości opakowania?

– Downsizing to działanie stosowane w handlu, które polega na zmniejszenie wagi czy też ilości produktów w opakowaniu, czy też zmniejszeniu zawartości głównych składników przy zachowaniu dotychczasowej ceny. Celem jest oczywiście redukcja kosztów, zwiększenie zyskowności na sprzedawanym towarze. Downsizing bazuje przede wszystkim na tym, że konsumentom łatwiej zaakceptować zmianę gramatury, czy też wielkości produktu niż zmianę ceny – tłumaczy Wojciech Majek z firmy zajmującej się badaniem rynku.

Zmiany w wadze produktów często są niewielkie, przez co przynajmniej część klientów ich nie zauważa. – Dosyć oczywistym przykładem są chipsy, których paczki w większości wypełnione są powietrzem. W przypadku różnego rodzaju napojów, wody butelkowanej, soków producenci często wysmuklają butelki czy stosują różnego rodzaju wgłębienia. Im bardziej nietypowy kształt ma butelka, tym mniejsza jest jej objętość. W przypadku słoików, szklanych butelek to mogą być wklęsłe, czy wykonane z nieco grubszego szkła – dodaje ekspert. 


Nie tylko mniejsze opakowania

Downsizing to też podział towaru na mniejsze części, które są osobno pakowane, a następnie umieszczane w jednym opakowaniu zbiorczym. Można to zaobserwować szczególnie w przypadku przekąsek i słodyczy. Inną stosowaną przez producentów praktyką jest próba wypromowania produktu jako towaru premium. Zmianie opakowania na atrakcyjniejsze towarzyszy jednocześnie zmniejszenie jego pojemności. 

 Czytaj także: 

– Nie przypisywał bym złych zamiarów, jeśli opakowanie zawiera informacje o masie netto i wyraźny opis zawartości – ocenia Krzysztof Niczyporuk z Polskiej Izby Opakowań. Niestety nie zawsze podczas zakupów mamy czas, aby porównać, ile kosztuje 100 g tego samego produktu różnych marek. 


Posłuchaj

2:31
Ile cukru w cukrze, czyli jak porównywać skutecznie ceny (Zapraszamy do Trójki)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału reporterskiego: Izabela Kostyszyn
Data emisji: 16.06.2022
Godzina emisji: 16.40

gs

Polecane