Oszustwa w mediach społecznościowych. Nie daj się naciągnąć!

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Oszustwa w mediach społecznościowych. Nie daj się naciągnąć!
Świadczenie postojowe przeznaczone jest dla przedsiębiorców i osób wykonujących umowy cywilnoprawne, którzy negatywnie odczuli skutki występowania w Polsce COVID-19.Foto: Shutterstock

Kolega lub koleżanka proszą o pomoc, niewielką pożyczkę i robią to za pomocą komunikatora w mediach społecznościowych? – Nieuczciwych pomysłów nie brakuje. Każdego dnia w Polsce w ten sposób kradzione są hasła dostępu do kont oraz dane użytkowników. Jak się chronić i o czym pamiętać? 

  • Wyłudzenia internetowe stają się codziennością. Szczególnie narażeni są na nie użytkownicy mediów społecznościowych.
  • Nie brakuje nieuczciwych praktyk związanych z wyłudzaniem danych osobowych, haseł oraz dostępu do kont. Jak podkreślają eksperci, pomysłowość złodziei nie przestaje zaskakiwać.
  • Należy zachować szczególną ostrożność i pod żadnym pozorem nie klikać w udostępniane nam, podejrzanie wyglądające linki. 

Specjaliści ostrzegają. Coraz częściej dochodzi do włamań na konta w mediach społecznościowych. Wyłudzeniu ulegają nie tylko dane użytkowników, ale też dane ich znajomych.  

– To często wyrafinowane ataki na danego użytkownika. Klikając w załączony w wiadomości link, oddajemy swoje dane przestępcom. Dzieje się tak, gdy nie mamy formy dodatkowego uwierzytelnienia. W jednym momencie ktoś przejmuje nasze konto, zyskuje do niego login i hasło. Co więcej, w naszym imieniu pisze do osób, z którymi się ostatnio kontaktowaliśmy. Prosi je o szybką, niewielką pożyczkę, sto lub dwieście złotych. To nie muszą być duże kwoty – mówi Damian Wróblewski, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa. 

Nie tylko zhakowane konto 

– W takim przypadku możemy mówić o dwóch typach ataku. Pierwszy polega na tym, żeby wyciągnąć od naszych znajomych tylko tę kwotę kilkuset złotych. Przy skali pisania do kilkunastu osób daje to złodziejowi sporą sumę. Tego typu ataki są zawsze sporym kłopotem dla osoby, która stała się ofiarą. Trzeba tłumaczyć się każdemu znajomemu, może nawet oddać pieniądze. Działa tutaj w głównej mierze czynnik psychologiczny – wyjaśnił ekspert w Trójce.

– Drugi rodzaj ataku jest bardziej wyrafinowany: nasi znajomi wpłacają pieniądze przez prefabrykowaną stronę internetową. W ten sposób grupy przestępcze zyskują dane do naszej bankowości elektronicznej. Mogą nie tylko wyczyścić komuś konto, ale jeszcze wziąć kredyt na jego nazwisko. W tej sytuacji zostaje się z długami  zaznaczył.

Czytaj także:

Jak sobie poradzić z atakiem?

– Popularne portale społecznościowe dają możliwość odzyskiwania hasła i dostępu w razie takiego ataku. Wniosek możemy wypełnić przez formularz internetowy. W drugiej kolejności powinniśmy poinformować naszych znajomych, że doszło do takiego zdarzenia. W bankowości elektronicznej można również zablokować swoje konto. To sporo problemów, ale warto tak zrobić – radził Damian Wróblewski.

Posłuchaj

3:05
Oszustwa w mediach społecznościowych. Nie daj się naciągnąć! (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autorka materiału reporterskiego: Anna Depczyńska
Data emisji: 8.06.2021
Godzina emisji: 8.48

zch

Polecane