Rower elektryczny przyszłością komunikacji miejskiej?
2022-06-07, 08:06 | aktualizacja 2022-06-07, 21:06
Gdynia jako pierwsze miasto w Polsce wprowadziła dla mieszkańców program dofinansowania zakupu roweru elektrycznego. Ma to promować ekologiczny transport i zachęcać do korzystania z niego. Czy to dobry pomysł?
- Silnik elektryczny wspomaga rowerzystę podczas pedałowania. Nie ma opcji jazdy na samym silniku: to jest domena motorowerów, skuterów bądź motorów.
- Dotacja, którą można w Gdyni uzyskać na zakup roweru, elektrycznego wynosi maksymalnie 2,5 tys. zł.
Zmienić nawyki komunikacyjne
– Głównym celem dotacji jest zmiana nawyków mieszkańców Gdyni: żeby skorzystali z zakupu roweru elektrycznego i tym rowerem drogami rowerowymi dojeżdżali do pracy – tłumaczy Marek Łuczyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. – Miasto przeznaczyło na ten cel 100 tys. zł. Jestem przekonany, że mieszkańcy ochoczo przystąpią do programu i zaraz będziemy musieli się zastanawiać, kiedy będzie następna tura, jeżeli chodzi o składanie wniosków – zapewnia.
– Doczekamy się czasów, że rower elektryczny będzie bardziej popularny od tradycyjnych. Kiedyś może ktoś powiedział: "Po co przerzutka? To jest takie ułatwienie i ja nie będę używał". Ale teraz bardzo mało rowerów jest bez przerzutek... – mówi Piotr Łuczyński ze Stowarzyszenia Zdrowy Rower. – A dzisiaj dużo osób mówi: "Po co rower elektryczny, skoro można jeździć siłą własnych mięśni". I to, że się jeździ łatwiej, nikomu nie powinno przeszkadzać – wskazuje.
Przeczytaj także
- Rowerem firmowym do biura. Co na to pracownicy?
- Rowerem zawsze lepiej? Czemu warto się przesiąść na dwa kółka
- Karta rowerowa: ona wciąż jest potrzebna!
Alternatywa dla skutera, motoru, samochodu
– Dzięki takiemu wsparciu, jakie zapewnia silnik elektryczny, można rowerem dojechać dalej, szybciej dojechać do celu, mieć podobne wrażenie, jakie się ma z jazdy "normalnym" rowerem, i po prostu zrobić więcej, niezależnie od naszej kondycji fizycznej – wylicza Bogusław Sobczak ze sklepu z rowerami elektrycznymi.
– Na pewno jeszcze przez jakiś czas cena roweru elektrycznego będzie barierą przy jego zakupie – stwierdza. – Chciałbym jednak, żeby rower elektryczny nie był postrzegany jako alternatywa dla zwykłego roweru, ale dla innych środków indywidualnego transportu, jak skutery czy nawet samochody.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Karol Gnat
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 7.06.2021
Godzina emisji: 8.16
pr