"Oceanograf" wyruszył w rejs. Statek zbada środowisko morskie
2022-05-27, 08:05 | aktualizacja 2022-05-27, 14:05
23 dni – tyle czasu na Bałtyku spędzą naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego i kilku europejskich uczelni. Podczas rozpoczętego 26 maja rejsu statkiem "Oceanograf" – najnowocześniejszą jednostką badawczą pływającą na Bałtyku – będą badać środowisko morskie i to, jaki wpływ ma na nie człowiek.
- We czwartek 26 maja 23-dniowy rejs badawczy rozpoczął statek "Oceanograf". Katamaran Uniwersytetu Gdańskiego wypłynął w czwartek z gdyńskiego portu do Hiszpanii.
- Do celów badawczych załogi należy zbadanie m.in. emisji gazów i jej wpływ na środowisko morskie, analiza znajdujących się w powietrzu atmosferycznym aerozoli oraz badania i analizy mikroplastików występujących w środowisku morskim.
- Statek jest uznawany za najnowocześniejszą jednostką badawczą pływającą na Bałtyku. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów.
- W trakcie rejsu statek zawinie do trzech portów: w Niemczech, Francji i na końcu – Hiszpanii. Cała trasa rejsu wynosi 4000 mil morskich.
Misja statku "Oceanograf" – interdyscyplinarne badania oceanograficzne
We czwartek 26 maja statek badawczy "Oceanograf" rozpoczął 23-dniowy rejs badawczy. Katamaran Uniwersytetu Gdańskiego wypłynął w czwartek z gdyńskiego portu do Hiszpanii. 100 naukowców reprezentujących SEA-EU, czyli konsorcjum sześciu europejskich uniwersytetów nadmorskich, przeprowadzi pięć jednodniowych rejsów badawczych oraz trzy złożone projekty.
– Pierwszym celem rejsu jest przeprowadzenie interdyscyplinarnych badań oceanograficznych, dotyczących współczesnych problemów, z jakimi boryka się środowisko morskie. To w szczególności zbadanie emisji gazów, które wydobywają się z dna morskiego i wpływ tej emisji na środowisko morskie – tłumaczy dr hab. Adam Sokołowski, profesor Uniwersytetu Gdańskiego i członek załogi. – Drugi projekt badawczy dotyczy analizy aerozoli – zawiesiny, która znajduje się w powietrzu atmosferycznym, jako nośnika różnego typu zanieczyszczeń. Trzeci projekt obejmuje badania i analizy mikroplastików występujących w środowisku morskim, zarówno w osadach morskich czy w toni wodnej, jak i na granicy woda-powietrze.
- Statek do sprzątania mórz i oceanów? Polacy tworzą projekt;
- Naukowcy: gwałtowny wzrost poziomu mórz zaczął się w 1863 roku;
- 25. Piknik Naukowy za nami. Wszystkie oblicza wody.
Najnowocześniejsza jednostka badawcza na Bałtyku
Katamaran zbudowany w 2016 r. w gdyńskiej stoczni Nauta jest wyposażony w specjalistyczne urządzenia do interdyscyplinarnych badań środowiska i przyrody mórz i oceanów. Oprócz laboratoriów wewnątrz statku są również obserwatoria i sala seminaryjna dla studentów. Dzięki bogatemu wyposażeniu "Oceanograf" jest najnowocześniejszą jednostką badawczą pływającą na Bałtyku.
– Duży potencjał badawczy tego rejsu polega głównie na tym, że podczas krótkiego czasu będziemy porównywać różne lokalizacje wzdłuż wybrzeży europejskich. Mamy tę możliwość, że w ciągu czterech tygodni będziemy mogli je porównać pod kątem zanieczyszczeń i emisji gazów. Podczas rejsu będziemy prowadzić również badania hydroakustyczne, co oznacza, że będziemy zbierać dane z kolumny wody z dna i rejestrować wszystko na bieżąco. Spodziewam się na tyle dobrej pogody, że umożliwi nam ona pobranie chociaż 80-90% oczekiwanego materiału – wskazuje Aleksandra Grodecka-Goluch, adiunkt w Zakładzie Chemii Morza i Ochrony Środowiska Morskiego na Wydziale Oceanografii i Geografii Uniwersytetu Gdańskiego.
Ze względu na rozległy zakres badań, które są prowadzone przy użyciu jednostki (badania dna morskiego, badania batymetryczne, badania chemiczne, badania geologiczne), łączy ona w sobie funkcje różnego typu statków. Jest to dwukadłubowa konstrukcja, która minimalizuje kąt przechyłu, co jest szczególnie ważne przy prowadzeniu badań na morzu, ponieważ każdy niezamierzony ruch statku może zakłócić pomiary.
W trakcie rejsu statek zawinie do trzech portów: w Niemczech, Francji i na końcu Hiszpanii. Planowo statek zacumuje w hiszpańskim porcie (w Kadyksie) 17 czerwca, pięć dni później rozpocznie powrót do portu macierzystego w Gdyni. Cała trasa rejsu liczy 4000 mil morskich.
Posłuchaj
OCEANOGRAF - nowoczesny statek naukowo-badawczy Uniwersytetu Gdańskiego/Uniwersytet Gdański
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Łukasz Sobolewski
Autor materiału reporterskiego: Marcin Lange (Radio Gdańsk)
Data emisji: 27.05.2022
Godzina emisji: 8.13
IAR/kr