ASMR. Jak dźwięk chrupania pobudza nasz apetyt?
2022-04-21, 06:04 | aktualizacja 2022-04-21, 17:04
Chrupanie, mlaskanie, szum morza, padający deszcz – w jaki sposób działają na nas te dźwięki, jakie skojarzenia i reakcje wywołują? Czym są dźwięki ASMR?
– Niektóre dźwięki nam się podobają, inne nie. Niektóre działają na nas kojąco, inne drażniąco. Dźwięki przywołują wspomnienia, czasami pobudzają, czasami relaksują. Są z nami od zawsze – podkreśla Aleksandra Miszkurka, psychoterapeutka.
Odpoczynek
– Dźwięk natury powoduje redukcję zmęczenia, wpływa na hormony stresu, na poziom serotoniny, dopaminy, oksytocyny, czyli hormonów szczęścia – zaznacza dr hab. n. med. Ewelina Sielska-Badurek z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego. – Badania pokazują, że najlepiej odpoczywamy, kiedy mamy film tła, dźwięki otoczenia, na przykład szum wiatru czy morza, padający deszcz. To dźwięki o natężeniu mniej więcej 20 dB, co jest bardzo korzystne dla efektywnego odpoczynku – dodaje.
Skojarzenia
Jak z kolei podkreśla Aldona Kucner z Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu, "dźwięki wywołują pewne skojarzenia, uczymy się ich przez całe życie". – Uczymy się je rozpoznawać od małego, dlatego wiemy, co powinien zrobić nasz organizm. I to jest doskonale wykorzystywane w reklamie. Marketingowcy badają, jak wykorzystać dźwięk, po jakie dźwięki sięgać. Jako odbiorcy nie przyznajemy się do tego, twierdzimy, że nie jesteśmy podatni, ale jest inaczej. Okazuje się, że jeśli w sklepie jest miła muzyka, to my zwalniamy, chętniej oglądamy produkty. Natomiast jeśli muzyka jest dynamiczna, to chodzi o to, aby nas stamtąd szybko wyprosić – opisuje specjalistka.
Meridiany czuciowe
– Ponadto mamy zjawisko ASMR, które mówi o tym, że są pewne dźwięki, które pobudzają odpowiedź naszych meridianów czuciowych, czyli sprawiają, że nagle przechodzi nas dreszczyk. Kiedy dźwięk działa w ten sposób? Na przykład przy rozpakowaniu torebki czipsów. Kiedy wkładamy takiego czipsa do buzi, zaczynamy go gryźć, słyszymy chrupanie, potem mlaskanie. Nikt z nas nie przyzna, że lubi mlaskanie, ale badania pokazują, że w grupie, która w reklamie słyszy mlaskanie, jest więcej osób chcących zjeść czipsy niż w tej, która mlaskania w tej samej reklamie nie słyszy – podsumowuje Aldona Kucner.
Warto dodać, że od 2010 roku twórcy dźwięków ASMR należą do milionerów. W ubiegłym roku hitem na TikToku były dźwięki przesypywania i sortowania.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Maciej Żmijewski
Data emisji: 21.04.2022
Godzina emisji: 6.46
mk