Jak zmieniły się polskie drogi w ciągu ostatnich 20 lat?

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
 Jak zmieniły się polskie drogi w ciągu ostatnich 20 lat?
Polska zza szyb samochodu. Jak zmieniły się polskie drogi przez ostatnich 20 lat? Na fot: autostrada A1Foto: Shutterstock

W ciągu ostatnich dwudziestu lat w Polsce wybudowano 1340 kilometry nowych autostrad oraz 2760 kilometrów dróg ekspresowych. Jak zmienia się infrastruktura drogowa? Z jakich rozwiązań mogą korzystać polscy kierowcy?

Mija dwadzieścia lat od powołania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jubileusz stanowi okazję do podsumowania zmian, jakie zaszły w tym czasie na polski drogach. Ostatnie lata to nie tylko tysiące kilometrów nowych nawierzchni, ale też budowa zupełnie nowych obiektów, a co za tym idzie zwieszenie komfortu i bezpieczeństwa kierowców. 

Infrastruktura drogowa w Polsce 

– Ci, którzy pamiętają sytuację sprzętu dwudziestu lat, będą wiedzieli, że mieliśmy wtedy około 410 kilometrów dróg szybkiego ruchu. W tym większość stanowiła poniemiecka autostrada pomiędzy Krzywą a Wrocławiem, odcinki w kierunku województwa śląskiego oraz autostrada A4 – wyliczał Krzysztof Nalewajko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. 

 Dla porównania w tej chwili mamy łącznie ponad 4600 kilometrów dróg szybkiego ruchu i ponad 1700 kilometrów autostrad  dodał.

Polskie drogi po wojnie

Polska administracja drogowa po II wojnie światowej skupiała się najpierw na odbudowie zniszczeń, a następnie na zagęszczeniu sieci dróg publicznych i ulepszeniu nawierzchni. O potrzebie budowy autostrad zaczęto mówić głośniej po 1970 roku. Jednak kolejne lata PRL-u nie przyniosły oczekiwanych zmian. Dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano jeszcze w czasach Rzeszy Niemieckiej, jak na przykład A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem.

Do 1989 roku wybudowano od podstaw nieco ponad 100 kilometrów autostrad: A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem wraz z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem, A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski, a także dwujezdniową DK1 Warszawa-Katowice zwaną popularnie Gierkówką.

Od 20 lat dbamy o utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej w Polsce / GDDKiA

Kolejne zmiany 

Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapoczątkowała swoja działalność w 2002 roku. Jak dodaje Krzysztof Nalewajko. – Jeszcze w tym roku będziemy mogli przejechać całą autostradą A1 – od Gdańska aż do granicy z CzechamiZ kolei autostradą A4 już teraz możemy przemierzać nasz kraj od wschodniej do zachodniej granicy – dodaje. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do 2025 roku w Polsce powstanie kolejne 800 kilometrów dróg szybkiego ruchu.

Posłuchaj

3:54
Jak zmieniły się polskie drogi w ciągu ostatnich 20 lat? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 7.04.2022
Godzina emisji: 13.21

gov.pl/zch

Polecane