Jak zmieniły się polskie drogi w ciągu ostatnich 20 lat?
2022-04-07, 18:04 | aktualizacja 2022-04-07, 18:04
W ciągu ostatnich dwudziestu lat w Polsce wybudowano 1340 kilometry nowych autostrad oraz 2760 kilometrów dróg ekspresowych. Jak zmienia się infrastruktura drogowa? Z jakich rozwiązań mogą korzystać polscy kierowcy?
Mija dwadzieścia lat od powołania Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jubileusz stanowi okazję do podsumowania zmian, jakie zaszły w tym czasie na polski drogach. Ostatnie lata to nie tylko tysiące kilometrów nowych nawierzchni, ale też budowa zupełnie nowych obiektów, a co za tym idzie zwieszenie komfortu i bezpieczeństwa kierowców.
Infrastruktura drogowa w Polsce
– Ci, którzy pamiętają sytuację sprzętu dwudziestu lat, będą wiedzieli, że mieliśmy wtedy około 410 kilometrów dróg szybkiego ruchu. W tym większość stanowiła poniemiecka autostrada pomiędzy Krzywą a Wrocławiem, odcinki w kierunku województwa śląskiego oraz autostrada A4 – wyliczał Krzysztof Nalewajko z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
– Dla porównania w tej chwili mamy łącznie ponad 4600 kilometrów dróg szybkiego ruchu i ponad 1700 kilometrów autostrad – dodał.
Polskie drogi po wojnie
Polska administracja drogowa po II wojnie światowej skupiała się najpierw na odbudowie zniszczeń, a następnie na zagęszczeniu sieci dróg publicznych i ulepszeniu nawierzchni. O potrzebie budowy autostrad zaczęto mówić głośniej po 1970 roku. Jednak kolejne lata PRL-u nie przyniosły oczekiwanych zmian. Dużą część autostrad stanowiły trasy, których budowę zapoczątkowano jeszcze w czasach Rzeszy Niemieckiej, jak na przykład A4 w na Dolnym Śląsku czy A6 pod Szczecinem.
Do 1989 roku wybudowano od podstaw nieco ponad 100 kilometrów autostrad: A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem wraz z częścią obwodnicy Krakowa, A2 pomiędzy Wrześnią i Koninem, A1 Tuszyn – Piotrków Trybunalski, a także dwujezdniową DK1 Warszawa-Katowice zwaną popularnie Gierkówką.
Od 20 lat dbamy o utrzymanie i rozwój infrastruktury drogowej w Polsce / GDDKiA
Kolejne zmiany
Generalne Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zapoczątkowała swoja działalność w 2002 roku. Jak dodaje Krzysztof Nalewajko. – Jeszcze w tym roku będziemy mogli przejechać całą autostradą A1 – od Gdańska aż do granicy z Czechami. Z kolei autostradą A4 już teraz możemy przemierzać nasz kraj od wschodniej do zachodniej granicy – dodaje. Jak zapowiada Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, do 2025 roku w Polsce powstanie kolejne 800 kilometrów dróg szybkiego ruchu.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Witold Lazar
Autor materiału reporterskiego: Michał Kowarski
Data emisji: 7.04.2022
Godzina emisji: 13.21
gov.pl/zch