60. Międzynarodowy Dzień Teatru: teatr stwarza życie
2022-03-25, 11:03 | aktualizacja 2022-03-27, 07:03
Już w niedzielę, 27 marca, będziemy po raz 60. obchodzić Międzynarodowy Dzień Teatru. O jego historii, o corocznym, niezwykłym orędziu – międzynarodowym i polskim – i o roli teatru w obecnym, jakże niełatwym czasie ze swoim gościem rozmawiała Katarzyna Cygler.
- Dzień 27 marca został wybrany dla uczczenia dnia inauguracji festiwalu Teatr Narodów, który odbył się w 1957 roku w Paryżu i był pierwszym festiwalem, który połączył teatry z obu stron żelaznej kurtyny.
- Co roku wybitny człowiek teatru tworzy orędzie, które – przetłumaczone na 20 języków - jest rozsyłane do twórców na całym świecie. Zawiera ono jego przemyślenia na temat teatru i światowej harmonii. Pierwsze orędzie, w roku 1962, stworzył Jean Cocteau.
Teatr znaczy wspólnota
– Międzynarodowy Dzień Teatru został ustanowiony w roku 1961 podczas 9. światowego kongresu Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (ITI) w Helsinkach. Jego ustanowienie zaproponował Arvi Kivimaa, prezydent Fińskiego Instytutu ITI – opowiada Kamila Paprocka z Instytutu Teatralnego. – Pierwsze orędzie dla teatru napisał Jean Cocteau w roku 1962. Od tego roku liczy się Międzynarodowy Dzień Teatru i dlatego w tym roku obchodzimy go po raz 60. – wyjaśnia.
Przeczytaj także
- W Krakowie powstaje spektakl o Wołodymyrze Zełenskim
- Premiera "Borysa Godunowa" odwołana. Waldemar Dąbrowski: to powinność dyrektora opery narodowej
- Nie bać się Lema: "Dzienniki gwiazdowe" w krakowskiej Grotesce
W tym roku orędzie napisał Peter Sellars, amerykański reżyser teatralny, uważany za jedną z najważniejszych postaci teatru i opery ostatnich 50 lat. – W orędziach zawsze pojawia się kwestia doświadczenia wspólnotowości, które przynosi teatr. Tegoroczne orędzie Sellars pisał w przededniu wojny i nie miał możliwości odnieść się do konfliktu, który rozgrywa się na Ukrainie – tłumaczy gość Katarzyny Cygler. – Są za to w nim uniwersalne przesłania dotyczące doświadczenia realności, które zabrała nam pandemia. Tego, co możemy doświadczyć poza medialnym szumem informacyjnym – dodaje.
Posłuchaj
Teatr znaczy życie
Również Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego (POITI) co roku wybiera autora/autorkę polskiego orędzia. W tym roku została o to poproszona Monika Strzępka, która zaprosiła do wspólnych działań grupę niezwykłych kobiet. Tegoroczne orędzie stworzył wiec Dramatyczny Kolektyw w składzie: Agata Adamiecka, Małgorzata Błasińska, Jagoda Dutkiewicz, Monika Dziekan, Dorota Kowalkowska i Monika Strzępka. – Wybrzmiał w nim bardzo mocno przekaz pokojowy, antywojenny. Bo z czym się w tym roku kojarzy teatr? Z teatrem w Mariupolu, który został zbombardowany, z teatrem we Lwowie, który stał się ośrodkiem dla uchodźców, z wszystkimi teatrami, które stwarzają nowy dom ukraińskim uchodźcom – mówi o tym orędziu Kamila Paprocka. – Autorki podkreślają też, że teatr może stworzyć podwaliny, punkt odbicia od tego przerażającego świata wokół nas. Dzięki niemu życie może się odrodzić – wskazuje.
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Kamila Paprocka (Instytut Teatralny)
Data emisji: 25.03.2022
Godziny emisji: 11.23, 11.34
pr