Plakaty z całego świata w Lublinie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Plakaty z całego świata w Lublinie
Plakat 5. Międzynarodowego Biennale Plakatu w LublinieFoto: mat. prasowe

Na aż trzech poziomach lubelskiego Centrum Spotkania Kultur w czwartek 10 lutego otwarto wystawę finałową 5. Międzynarodowego Biennale Plakatu. Mimo pandemii organizatorzy odnotowali rekordową liczbę zgłoszeń. Wystawa będzie otwarta przez dwa miesiące.

  • Na biennale zgłoszono ponad 4 tys. plakatów. Jury wybrało z nich 336 plakatów 251 autorów z ponad 40 krajów.
  • Wśród wybranych plakatów jest ogromna różnorodność: od plakatu minimalistycznego – po bardzo bogatą stylistykę, od plakatu uniwersalnego – po plakat wykorzystujący kulturę regionalną.

Soft power polskiej kultury

– Zacznę od tego, że plakat jest takim soft power polskiej kultury, naszym dobrem narodowym: dotyczy to zarówno twórców plakatów, jak i plakatowych konkursów. Polska jest kojarzona za granicą nie tylko z Konkursu Chopinowskiego i muzyki Chopina, ale także polskich plakacistów, Polskiej Szkoły Plakatu i konkursów plakatowych, jakie się tu odbywają – mówi Lech Mazurek, kurator wystawy 5. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lublinie. – Poza Międzynarodowym Biennale Plakatu w Warszawie, od pięciu lat Lublin bierze czynny udział w takich działaniach. I myślę, że już się wpisał w światową tradycję tego typu konkursów – dodaje.

– Nasz mały jubileusz, bo to przecież piąte biennale, był bardzo udany pod tym względem. Organizatorzy po raz pierwszy podjęli próbę pokazania tak dużej wystawy na przestrzeni trzech pięter foyer sali operowej Centrum Spotkania Kultur – wyjaśnia.

Wielka plakatowa różnorodność

– Można zauważyć, że jeszcze niedawno popularny i najszerzej reprezentowany był plakat minimalistyczny oparty na symbolu, teraz twórcy skłaniają się ku większej różnorodności i bardziej bogatej stylistyce – opisuje wystawę gość Katarzyny Cygler. – Ponieważ mamy uczestników z wielu kręgów kulturowych, widać także plakat uniwersalny, który może być stworzony w każdym miejscu na świecie, jak i postawy pielęgnujące kulturową spuściznę regionów. To są np. plakaty azjatyckie, chińskie czy irańskie, które w dość ciekawy sposób pokazują te lokalne tradycje – wskazuje.

Przeczytaj także


– Są tu plakaty komercyjne, wydawane w dużych nakładach, oraz plakaty autorskie, tworzone w pojedynczych egzemplarzach. Tematycznie to zarówno plakat kulturalny: teatralny, filmowy, eventowy, muzyczny, w tym np. jazzowy, jak i światopoglądowy, ideowy, poruszający tematy geopolityczne, społeczne, sprawy bieżące – wylicza. – Do tego mamy jeszcze specjalną kategorię "Typografia i plakat eksperymentalny", gdzie litera gra pierwsze skrzypce. Jest to zarówno klasyczna typografia, zdyscyplinowana, szwajcarska, oparta na siatce, jak i liternictwo eksperymentalne, gdzie autorzy ręcznie tworzą te rzeczy...


Posłuchaj

9:30
5. Międzynarodowe Biennale Plakatu w Lublinie (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+

***

Tytuł audycji: "Trójka przed południem"
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Lech Mazurek (kurator wystawy 5. Międzynarodowego Biennale Plakatu w Lublinie)
Data emisji: 14.02.2022
Godziny emisji: 9.32, 9.40

pr

Polecane