Mieszkańcy Krakowa z szansą na dwuletni darmowy bilet. Wystarczy… pozbyć się starego auta
2022-01-19, 15:01 | aktualizacja 2022-01-19, 21:01
Dwuletni bilet na komunikację miejską w zamian za... utylizację samochodu. Kraków wymyślił sposób, który ma przekonać mieszkańców Starego Miasta do pozbycia się aut zanieczyszczających powietrze. To ciekawa propozycja, biorąc pod uwagę, że w tym roku w centrum miasta ma ruszyć Strefa Czystego Transportu. Oznacza to, że auta ze starymi silnikami będą miały... zakaz wjazdu do zabytkowych dzielnic stolicy Małopolski.
- Utylizacja starych samochodów tak, ale co z dojazdami?
- Mniej trujących samochodów to zdrowsze powietrze dla wszystkich.
- Jak ze smogiem i zanieczyszczeniem walczą inne europejskie miasta?
Jeden z rozmówców Martyny Mastalerz przyznaje, że ma stary samochód, którego nikt nie chce od niego kupić, bo to auto w swojej bogatej przeszłości było m.in. taksówką. Jedynym miejscem, gdzie mogłoby zatem obecnie trafić, jest szrot, więc właściciel wydaje się zainteresowany propozycją władz Krakowa. – Natomiast wiele osób starszych mieszkających w centrum ma daleko z domu do lekarza – zauważa mężczyzna. Dla nich droga na piechotę z domu do tramwaju i dalej do przychodni może być zwyczajnie za daleka.
Stare samochody, czyli jakie?
Wprowadzenie Strefy Czystego Transportu do centrum Krakowa ma odbyć się już w tym roku, zapowiadają władze miasta. Oznacza to, że linii wyznaczanej przez drugą obwodnicę Krakowa nie będą mogły przekroczyć samochody najbardziej zanieczyszczające powietrze: te z silnikiem diesla wyprodukowane przed 2011 rokiem i niespełniające normy Euro 5 i te z silnikami benzynowymi wyprodukowanymi przed 2006 rokiem i niespełniające normy Euro 4. Zakaz nie będzie jednak, przynajmniej początkowo, dotyczył samych mieszkańców centrum miasta, dlatego właśnie Zarząd Transportu Publicznego wymyślił sprytny plan – dwuletni darmowy bilet na komunikację miejską w zamian za utylizację samochodu niespełniającego norm.
Czytaj także:
- Męskie kompleksy. Jak wpływają na życie zawodowe kierowcy?
- Warkot e-auta. O tym, czy "elektryk", jak przyspiesza, to gwiżdże
- Dlaczego węższe opony są lepsze na zimę, a szersze na lato?
– Mówimy o normach, o pyłach zawieszonych. Natomiast nie wszyscy zdają sobie z tego sprawę, co to jest i jak to wpływa na nasze zdrowie. Wszyscy jednogłośnie mogą się zgodzić z tym, że te najstarsze pojazdy, czyli kilkunasto-, kilkudziesięcioletnie diesle najgorzej oddziałują na nasze zdrowie, co wiąże się z wieloma chorobami – przekonuje Sebastian Kowal z Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
Posłuchaj
Zysk to nie tylko czyste powietrze
– To są zmiany, które dotkną nas wszystkich, bo ten zakaz wjazdu do drugiej obwodnicy dla bardziej trujących samochodów dotknie niewątpliwie każdego, kto posiada starszy samochód. Wydaje się, że jest to słuszny kierunek. W tę stronę idą także duże miasta europejskie. Centrum jest zazwyczaj bardzo dobrze skomunikowane i ma bardzo dobrą ofertę transportu zbiorowego. To gra warta świeczki. Może mieć wpływ nie tylko na czystość powietrza w mieście, ale też na jego zakorkowanie – zwraca uwagę Jacek Mossakowski z Platformy Komunikacyjnej Krakowa.
W 2022 r. w Krakowie powstanie Strefa Czystego Transportu/Miasto Kraków
***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki
Prowadzi: Piotr Łodej
Autorka materiału reporterskiego: Martyna Masztalerz
Data emisji: 19.01.2022
Godzina emisji: 15.49
gs