Uzależnieni od leczenia. Reportaż "Zabawa w doktora" [POSŁUCHAJ]
2022-01-12, 18:01 | aktualizacja 2022-01-13, 11:01
Pandemia spowodowała, że coraz częściej sięgamy po różnorodne środki. Czasami z opłakanym skutkiem. – Po wyrwaniu zęba zrobił mi się zakrzep. To jest straszny ból. Brałam przeciwbólowe i doszło do zatrucia, bo brałam ich za dużo. Zauważyłam, że to nie żarty. Wylądowałam na oddziale w szpitalu – przyznaje w reportażu jedna z kobiet. Jak sama mówi, gdyby nie leczenie szpitalne, różnie ta sytuacja mogłaby się skończyć…
Gdyby zdrowie zależało od ilości przyjmowanych specyfików, bylibyśmy jednym z najzdrowszych narodów Europy. Wiele osób przeznacza na "samoleczenie" lwią część swoich dochodów. Dobrze, jeśli kupujemy specyfiki służące dezynfekcji. Niestety w wielu środowiskach pokutuje przesąd, że duża ilość medykamentów "wzmacniających" odporność uchroni przed ewentualnym zakażeniem i jego skutkami. Szczególnie dotyczy to emerytów, bardzo podatnych na treści zawarte w reklamach publikowanych w mediach. Nie bez znaczenia jest też aktywność reklamowa producentów i dystrybutorów suplementów i leków wydawanych bez recepty.
Posłuchaj
Klienci aptek chętnie sięgają po preparaty ziołowe, leki uspokajające. Jak wskazują pracownice aptek, rośnie liczba problemów zdrowotnych, które gotowi jesteśmy leczyć sami, co może prowadzić do nadmiaru przyjmowanych preparatów. – Zawsze można przesadzić, wszędzie jest umiar wskazany – podkreśla jedna z pracownic.
Reklama prawdę ci powie?
– Są leki, które firma może zgłaszać do Urzędu Rejestracji Leków, do Komisji Produktów Leczniczych i zgłasza wniosek, żeby lek wszedł na tzw. listę OTC, to jest skrótem od angielskiego over-the-counter drug, czyli leków sprzedawanych bez recepty. Rynek tych leków sprzedawanych bez kontroli lekarza oceniany jest na siedem-osiem miliardów zł, z czego miliard pacjenci wydają na same witaminy – zaznacza rozmówca Ewy Michałowskiej.
Jak przypomina, w Polsce wszystkie leki refundowane i pełnopłatne, ale wydawane na receptę nie mogą być reklamowane. Leki sprzedawane bez recepty już tak. – Tu zaczynają się schody, bo spotykamy się na co dzień z tym, że reklamy są niezgodne z prawdą, a to przy dzisiejszej dużej nieufności do lekarzy, o czym mówią badania rynku, sprawia, że pacjenci leczą się sami, uwiedzeni reklamą telewizyjną – przyznaje.
***
Tytuł reportażu: Zabawa w doktora
Autorka reportażu: Ewa Michałowska
Data emisji: 12.01.2022
Godzina emisji: 18.42
gs