Podsumowanie roku. Polskie firmy w obliczu e-zmian
2021-12-31, 14:12 | aktualizacja 2022-01-01, 01:01
Jakie ułatwienia przyniosły przedsiębiorcom ostatnie miesiące? Czy obawiają się oni cyfryzacji? Dlaczego polskie firmy w niewielkim stopniu wykorzystują sztuczną inteligencją? O tym, w ramach podsumowania roku, rozmawialiśmy w Trójce z prof. dr. hab. inż. Krzysztofem Pietrusewiczem, prorektorem ds. organizacji i rozwoju Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Powstało sporo aplikacji, narzędzi internetowych, które są bezpłatne i mają pomóc w rozwoju przedsiębiorstw w naszym kraju. Czy to znaczy, że jeśli do tej pory na przykład firma wysłała oferty w kopercie ze znaczkiem, to teraz wszystko odbywa się drogą mailową?
Media cyfrowe coraz bardziej popularne
– Widzimy odpływ papierowych mediów, takich jak właśnie list czy znaczek. Bardzo duże znaczenie ma popularyzacja profilu zaufanego, cyfrowego podpisu elektronicznego, autoryzacji tego, co piszemy, mając pewność, że nadawcą jest ta osoba, która faktycznie do nas pisze. Zwiększenie zaufania komunikacji sprawia, że media cyfrowe są coraz bardziej popularne – mówi gość Trójki.
Facebook dla przedsiębiorców
Czy nadal boimy się zbierania informacji o nas, o naszej firmie? – Na szczęście tych obaw jest coraz mniej. Jednym z narzędzi dla małych i średnich przedsiębiorstw był projektowany przez kilkanaście miesięcy system Platforma Cyfrowa Fundacji Platforma Przemysłu Przyszłości, który światło dzienne ujrzał podczas tych świąt. Tu małe i średnie firmy mogą zupełnie nieodpłatnie, co jest bardzo ważne, mogą zakładać swoje profile, pochwalić się swoją ofertą. To taki Facebook dla przedsiębiorców – mówi prof. Krzysztof Pietrusewicz i podkreśla, że wspomniane firmy mają dostęp do doradców i rządowego wsparcia finansowego.
Cyfryzacja uwalnia potencjał
Czy dla wspominanych firm to już konieczność, czy jeszcze – bez większych obaw – korzystać z tradycyjnych metod? – Można tak robić, ale to niepotrzebne marnowanie swojego potencjału, ponieważ cyfryzacja uwalnia – szczególnie w małych i średnich przedsiębiorstwach – potencjał i pozwala zautomatyzować pewne procesy, eliminując pewne powtarzalne i mocno standardowe czynności. Możemy sprawić, że ten potencjał zostanie przekuty w kreatywne dyskusje, pomysły, nowe modele biznesowe czy obszary współpracy. A idąc w kierunku tego, co dzieje się teraz, jeśli chodzi o uczelnie i kształcenie, doświadczamy rewolucji, jeżeli chodzi o kontakt cyfrowy z naszymi studentami, między uczelniami czy pracownikami. Coraz bardziej eliminujemy papier z tej komunikacji – podkreśla rozmówca Mateusza Drozdy.
Posłuchaj
Polacy kontra sztuczna inteligencja
W audycji rozmawiamy również o tzw. bilansowaniu kompetencji, druku 3D, wpływie pandemii na rozwój edukacji i przedsiębiorczości, w tym o przerwanych łańcuchach dostaw i tzw. chipagedonie, czyli braku technologii mikroprocesorowych. – To wiele utrudniło, ale z drugiej strony – otworzyło nowe obszary zainteresowań, szczególnie dla badania i rozwoju sztucznej inteligencji – zaznacza prof. Krzysztof Pietrusewicz i dodaje, że Polska pod tym względem wypada blado na tle świata. – Mamy dosyć niską świadomość, nie wiemy, że wiele z tego, co robimy, już kwalifikuje się do wypracowania metod sztucznej inteligencji. Myślę, że ten rok, zdominowany przez pandemię, izolację i pracę hybrydową, spowodował, że jest chwila na refleksję i przyspieszanie w pewnych obszarach – dodaje gość Programu 3 Polskiego Radia.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Gość: prof. dr hab. inż. Krzysztof Pietrusewicz (prorektor ds. organizacji i rozwoju Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie)
Data emisji: 31.12.2021
Godzina emisji: 14.17
mk