Koleje: PKP muszą być gotowe na walkę o serca i umysły pasażerów

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Koleje: PKP muszą być gotowe na walkę o serca i umysły pasażerów
Korekty rozkładu pozwalają na optymalne wykorzystanie dostępnej sieci kolejowej - podaje PKP PLK.Foto: Shutterstock/Denis Belitsky

25 listopada to Dzień Kolejarza. Koleje nie mają najlepszej prasy w Polsce, a przecież mimo wszystko się zmieniają, unowocześniają. Dlaczego tak rzadko dziś jeździmy pociągiem na wakacje czy zimowy urlop? Czy transport torowy jest w stanie konkurować z transportem lotniczym lub drogowym? O to pyta Trójkowy reporter i o tym Piotr Firan rozmawia ze swoim gościem.

Pasażerowie z jednej strony doceniają, że tabor zmienia się na coraz nowocześniejszy, z drugiej jednak narzekają, że wciąż nie ma odpowiedniej siatki połączeń, a pociągi się spóźniają. Kolejarze zaś sami mają świadomość, że nie wszystko jest już doskonałe, ale zwracają uwagę na lata zaniedbań, które teraz są stopniowo likwidowane.


PKP_1.jpg
"Zapotrzebowanie na podróże gwałtownie zmalało". Debata o kondycji kolei w dobie pandemii

Posłuchaj

1:39
Koleje w Polsce cz. 1 (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

– Jestem raczej osobą, która głównie narzeka, ale mówiąc w skrócie o naszych kolejach, na pewno nie można nie zauważyć zmian. Większość dworców zmieniła się jeszcze przed Euro 2012, ale także mniejsze stacje i przystanki przechodzą metamorfozę – mówi Adrian Furgalski, wiceprezes Zespołu doradców Gospodarczych TOR. – Choć nadal można spotkać stare składy, które rozwożą ludzi, to jednak coraz częściej widoczny jest na naszych torach ten nowoczesny tabor: w spółkach państwowych, ale też u przewoźników samorządowych – wskazuje.

– Powiedziałbym, że kolei brakuje... pazura: trzeba przekonywać ludzi, odzyskiwać ich. Bo niestety, w związku z pandemią, transport zbiorowy stracił na znaczeniu – nie tylko w Polsce, ale we wszystkich krajach. Nam całkiem dobrze szło, kiedy od 2015 roku coraz więcej osób korzystało z kolei: w 2019 roku to było 336 mln osób – wylicza Trójkowy gość. – Niestety, w 2020 spadliśmy na skutek pandemii do 209 mln, więc czeka nas przekonywanie do tego, że kolej jest bezpieczna – dodaje.


Posłuchaj

8:32
Koleje w Polsce cz. 2 (Pora na Trójkę)
+
Dodaj do playlisty
+

– Cały czas niestety jesteśmy zachłyśnięci komunikacją własną, indywidualną. To jest też problem, że o ile przed pandemią kolej zyskiwała pasażerów, to traciła komunikacja autobusowa, czyli tzw. PKS. A to powodowało, że niestety się zwiększały białe plamy dostępności na naszej mapie. Ludzie byli więc zmuszeni kupić własny samochód, bardzo często tani i niekoniecznie bezpieczny – zwraca uwagę Adrian Furgalski. – Niestety, problem ścisku na drogach powiększa się właśnie w tej chwili. Cały czas kolej nie wróciła do danych przewozowych sprzed pandemii, natomiast ruch w miastach czy na trasach krajowych pomiędzy miastami jest już większy niż przed pandemią – sygnalizuje.

To oznacza, że przed koleją stoi zadanie odzyskania pasażerów, co będzie bardzo trudne. Choć jeszcze trudniejsze będzie zadanie przeniesienia transportu towarów z dróg na tory: z tym mają problem właściwie wszystkie kraje europejskie. – Robimy też błąd, bo z jednej strony narzekamy na TIR-y blokujące autostrady, tymczasem jesteśmy już na etapie, kiedy szybciej buduje się nowe drogi, niż modernizuje linie kolejowe – wskazuje gość Piotra Firana. – Teraz będziemy dobudowywać trzeci pas na autostradzie A2 z Warszawy i od granicy do Tarnowa, co tylko będzie zachęcać do tego, żeby wsiąść do samochodu, żeby wysłać ładunek transportem drogowym – ostrzega.

Kolejną kwestią jest projektowanie przestarzałej w momencie uruchomienia infrastruktury. – Owszem, zaniedbaliśmy linie kolejowe, ale nie możemy nieustająco dłubać przy ich modernizacji. Po remoncie, który trwa wiele lat, okazuje się, że wracamy do czasu z przełomu lat 80. i 90. ubiegłego wieku! – tłumaczy Adrian Furgalski. – A my już powinniśmy inwestować w kolej dużych prędkości, bo to ona będzie, jeśli chodzi o czas przejazdu, konkurencją dla autostrad i dróg ekspresowych.


***

Tytuł audycji: Pora na Trójkę
Prowadzi: Piotr Firan
Gość: Adrian Furgalski (wiceprezes Zespołu doradców Gospodarczych TOR)
Autor materiału reporterskiego: Przemysław Cięgotura
Data emisji: 25.11.2021
Godziny emisji: 8.11, 8.16

pr


Polecane