Ład i estetyka polskich miejscowości. Kampania "Krajobraz mojego miasta"
2021-11-15, 13:11 | aktualizacja 2021-11-17, 16:11
Agresywne i kolorowe. Reklamy, szyldy i banery to duży problem przestrzeni miejskich. Czy można to zmienić? Jak taka organizacja wpływa na mieszkańców? Dlaczego warto zwracać uwagę na miejską architekturę i na kim można się wzorować?
– Nadmiar bodźców i reklam w przestrzeni publicznej obniża standard życia. Powoduje, że czujemy się niepewnie i jesteśmy zaniepokojeni. W natłoku bodźców ludzie tracą wrażliwość. Przedsiębiorcy, którzy chcą się reklamować, inwestują ogromne fundusze w kapanie, których efekt jest niewielki. Jako społeczeństwo z czasem nauczyliśmy się nie zwracać uwagi na hasła, które do nas krzyczą na ulicach. Ta sytuacja dla nikogo nie jest dobra – powiedział w "Trójce do trzeciej" Bartosz Skaldawski, dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa.
Posłuchaj
Ustawy krajobrazowe
– Wiele miast wprowadziło regulacje dotyczące reklam. Praktyka ta pokazała, że trudno jest zaproponować takie zapisy, które będą zgodne z obowiązującym prawem. Wiele uchwał zostało zakwestionowanych przez wojewodów, ponieważ jako prawo lokalne nie były zgodne z prawem ogólnym – wyjaśnił.
"Krajobraz Naszego Miasta"
– W naszej kampanii chcemy zwrócić uwagę, że przestrzeń wspólna jest wielką wartością. Wszystkim nam powinno zależeć na tym, by wprowadzić tam pewien porządek i harmonię. Jest narzędzie prawne, ustawowe, zwane parkiem kulturowym. To jedna z form ochrony zabytków. Samorządy mogą z niego skorzystać, jeśli wprowadzają je na terenie z zachowanymi reliktami historycznego krajobrazu. W naszym przekonaniu narzędzie to jest skuteczne, by wprowadzić pewien ład w kwestii reklam – powiedział gość audycji.
Spot kampanii społecznej "KRAJOBRAZ MOJEGO MIASTA” / Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID
Ład w miastach
– Harmonia, którą chcemy osiągnąć, musi być dostosowana do lokalnych warunków. Inaczej będziemy ją definiować w centrum dużego miasta, a inaczej w mniejszych miejscowościach. W każdym z tych miejsc park kulturowy może służyć mieszkańcom do wprowadzenia i uporządkowania przestrzeni wspólnej. Co ważne, powinien on być przygotowywany i wdrażany w konsultacjach społecznych. Warto uzgadniać go wspólnie z mieszkańcami i przedsiębiorcami, którzy mogą chcieć skorzystać z możliwości reklamy – podkreślił.
Krajobraz mojego miasta / Narodowy Instytut Dziedzictwa / TV NID
Kampania przygotowana przez Narodowy Instytut Dziedzictwa ma na celu zwrócić uwagę władz samorządowych, firm i instytucji na problem chaosu reklamowego i właściwego planowania przestrzeni miejskiej. Najważniejszym elementem kampanii jest film szkoleniowy przygotowany przez Narodowy Instytut Dziedzictwa we współpracy z Ministerstwem Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Witold Lazar
Gość: Bartosz Skaldawski (dyrektor Narodowego Instytutu Dziedzictwa)
Data emisji: 15.11.2021
Godzina emisji: 13.31
zch