Polacy wśród światowych liderów w zakupach online
2021-10-01, 15:10 | aktualizacja 2021-10-01, 21:10
Polacy znajdują się wśród światowych liderów w zakupach online. Jak pokazują badania, coraz chętniej korzystamy z zasobów sklepów internetowych i rzadziej wybieramy sklepy stacjonarne. Niestety, jak się okazuje, mimo lat doświadczeń, dalej dajemy się oszukiwać i nie korzystamy z praw konsumenta.
– Jak pokazują badania, w przyszłym roku już co drugi Polak planuje robić zakupy w internecie – usłyszeliśmy w materiale. Pandemia przyczyniła się do wzrostu branży e-commerce, a klientów przekonała do zakupów online. – Zgodnie z najnowszymi raportami bankowymi, prawie połowa Polaków zadeklarowała, że woli wybierać sklepy internetowe zamiast stacjonarnych. Pod tym względem wyprzedzamy Amerykanów, Holendrów, Finów czy Norwegów – wyliczał Józef Niewiarowski, autor materiału.
Posłuchaj
Usługi e-commerce w Polsce
– Jest część gospodarek, w tym przedstawiana za wzór Brytyjska, gdzie udział e-commerce jest znacznie wyższy. Ostatnie lata to w Polsce okres ogormnego przyspieszania. Pojawiły się możliwości i otwartość klientów. Zakupy, które oszczędzają czas, zostały uznane za atrakcyjniejsze niż stanie w kolejkach i wybierania rzeczy stacjonarnie – powiedziała Edyta Kochlewska, znawca rynku e-commerce.
– Jeszcze dwa lata temu najliczniejszą grupą wiekową, robiącą zakupy w internecie, były osoby w wieku od 16 do 40 lat. Ocenie zanotowaliśmy najwyższe wzrosty w grupach osób po 50. i po 60. roku życia. Do tej pory osoby te niechętnie korzystały z zasobów internetowych. Teraz stało się to dla nich normalnością, a na rynku panuje zupełna demokracja – zaznaczyła.
Gdy towar nie pasuje lub nie spełnia oczekiwań
– W takim wypadku mamy czternaście dni na zwrot. Koszty przesyłki pokrywa jednak kupujący – podkreśliła Magdalena Kulczycka, radca prawny. A co jeśli padliśmy ofiarą nieuczciwego sprzedawcy? – Konsument może domagać się obniżenia ceny towaru, wymiany na nowy, naprawy rzeczy lub, jeśli wada jest istotna, zwrotu pieniędzy – dodała.
– Coraz powszechniejsza staje się praktyka tak zwanej płatności odroczonej. Pieniądze zostają przelane na konto sprzedającego dopiero, gdy otrzymamy towar i sprawdzimy, czy wszystko nam w nim odpowiada. Metoda ta zmniejszy, lub całkowicie wyeliminuje problem osób oszukanych podczas zakupów w sieci – podsumowała Edyta Kochlewska.
***
Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Firan
Autor materiału reporterskiego: Józef Niewiarowski
Data emisji: 1.10.2021
Godzina emisji: 14.44
zch