Reklama

reklama

Igor Gorzkowski: teatr to spotkanie

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Igor Gorzkowski: teatr to spotkanie
Igor GorzkowskiFoto: Cezary Piwowarski/PR

W czasach, gdy otwarte drzwi teatru nie są rzeczą pewną, sztuka zapobiegawczo szuka innych możliwości i kanałów, dzięki którym może się rozwijać i docierać do widzów. Tym razem przyjrzeliśmy się temu, co dzieje się, na długo zanim dojdzie do premiery. Przyjrzeliśmy się powstawaniu koncepcji, co czasem trwa latami. A potem, również latami, bywa cyklicznie przedstawiane – nierzadko przed setką osób.


PAP Jerzy Zelnik 1200.jpg
Jerzy Zelnik o swoich aktorskich przemianach

Zostaliśmy więc w teatrze, by poznać jego nietypowe oblicze: oblicze zwane niezależnością. Z Igorem Gorzkowskim, współzałożycielem niezależnego teatru "Studio Teatralne Koło", reżyserem i dramaturgiem, Redbad Klynstra rozmawiał o edukacji teatralnej, rozwoju niezależnych scen oraz reżyserowaniu sztuk teatralnych.


Posłuchaj

48:05
Teatr niezależny: powstawanie spektaklu, reżyseria, aktorstwo (Trzy gramy Redbada/Trójka)
+
Dodaj do playlisty
+

Początek: ciekawość i praca

– To były pierwsze lata po zmianie systemu: nikt nie wiedział, co nas czeka, co będzie. Wtedy też PWST przekształciła się w Akademię Teatralną. I, jak zwykle w takich sprawach, stał za tym przypadek, że akurat ci ludzie znaleźli się w tym momencie w tym miejscu – śmieje się Igor Gorzkowski, opowiadając o początkach "Studia Teatralnego Koło". – Mówię o Marcie Wójcickiej, która studiowała wiedzę o teatrze, i o studentach wydziału aktorskiego. Jak wiadomo, relacje między tymi dwoma wydziałami bywają różne. Natomiast to był okres wzajemnego zainteresowania sobą i, przede wszystkim, bardzo silna potrzeba pracy – tłumaczy.

Redbad Klynstra-Komarnicki oraz Igor Gorzkowski podczas "Dwóch Teatrów" 2021 (fot. Cezary Piwowarski) Redbad Klynstra-Komarnicki oraz Igor Gorzkowski podczas "Dwóch Teatrów" 2021 (fot. Cezary Piwowarski)

– Pracy, która nie jest wycinkiem. Bo bardzo szybko zrozumiałem, że robienie jednej sceny ma się nijak do robienia całego spektaklu. A w szkole cały semestr przecież zajmowaliśmy się właśnie robieniem jednej sceny, która trwa... 5 minut – dodaje.

Teatr jako spotkanie

 Na jednych z pierwszych zajęć Lech Śliwonik powiedział, że będziemy spotykali wiele osób i każda z nich będzie miała swoją definicję teatru, do której będzie chciała nas przekonać. Natomiast dla niego teatr to przede wszystkim spotkanie i w tym właściwie zawiera się wszystko. W tej prostej, wydawałoby się, prawdzie funkcjonuję właściwie do dzisiaj – opowiada Trójkowy gość.

 Chodzi o to, aby decydując się na jakiś tekst, udało się spotkać z autorem i we względnej zgodności z nim, udało się zaadaptować ten tekst lub stworzyć scenariusz pod konkretny spektakl. Później trzeba zebrać grupę, która będzie miała potrzebę spotkania w obszarze tego tekstu i żeby to spotkanie było dobre, twórcze, bazowało na twórczej energii, na uczciwości relacji wewnątrz grupy. Z mojego doświadczenia wynika, że to przekłada się potem na spotkanie z widzem. Że wzrasta odpowiedzialność każdego z nas, którzy tworzą ten spektakl, za sam spektakl – wyjaśnia.

Burza w Studiu Teatralnym Koło/YouTube Kulisy Kultury

***

Tytuł audycji: Trzy gramy Redbada
Prowadzi: Redbad Klynstra-Komarnicki
Gość: Igor Gorzkowski (reżyser, dramaturg, współzałożyciel niezależnego teatru "Studio Teatralne Koło")
Data emisji: 2.10.2021
Godzina emisji: 12.09

pr/mk

Polecane