Spektrum autyzmu – wielkie wyzwanie dla uczniów i szkoły

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Spektrum autyzmu – wielkie wyzwanie dla uczniów i szkoły
Zdjęcie ilustracyjneFoto: shutterstock/Photographee.eu

Do szkół trafia coraz więcej dzieci, które potrzebują edukacji specjalnej z powodu zaburzeń ze spektrum autyzmu. Placówki stoją przed wyzwaniem przyjęcia rosnącej liczby dzieci autystycznych, a same dzieci - przed wyzwaniem przystosowania się do programu szkolnego i nawiązania kontaktów z neurotypowymi rówieśnikami.

smutek depresja psychologia 1200.jpg
Dorośli z zespołem Aspergera i ich "życie w dwóch światach"

Coraz więcej diagnoz

Zaburzenia ze spektrum autyzmu wiążą się problemami z komunikacją, interakcjami społecznymi czy ograniczoną liczbą zainteresowań. Poza tym, dzieci ze spektrum autyzmu są dużo bardziej wrażliwe na bodźce zewnętrzne, takie jak hałas.

Kiedyś dzieci z potrzebą specjalnego trybu kształcenia rocznie diagnozowano kilkoro, teraz jest ich kilkadziesiąt. Głównym powodem jest polepszenie się diagnostyki. Specjaliści są wyposażeni w lepsze narzędzia, większą wiedzę i doświadczenie. 

Posłuchaj

4:20
Uczniowie z zaburzeniami w spektrum autyzmu. Jak ułatwić im edukację w "zwykłej" szkole? (Trójka do Trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

 

Wyzwanie dla szkoły

Siedem lat temu do Publicznej Szkoły Podstawowej nr 2 im. Polskich Olimpijczyków w Opolu uczęszczał tylko jeden uczeń zdiagnozowany pod kątem zaburzeń ze spektrum autyzmu. W roku szkolnym 2021/2022 będzie ich dwudziestu. – Jest to nowe wyzwanie dla szkoły – przyznaje dyrektor placówki Bronisław Śniegurski w rozmowie z Moniką Matyszkiewicz z Radia Opole. – Utworzyła się nowa, bardzo duża grupa nauczycieli wspomagających. Tak jak w poprzednich latach koncentrowałem się na arkuszu organizacyjnym, tak dzisiaj to są ustalenia dotyczące nauczycieli wspomagających. Ci uczniowie potrzebują ciszy, spokoju, niewielkich zmian, a szkoły publiczne mają bardzo dużą liczbę uczniów – mówi.

Proces diagnostyczny

Według danych Miejskiej Poradni psychologiczno-pedagogicznej w Opolu liczba diagnoz i wydawanych orzeczeń nie tylko rośnie, ale i zaczyna dotyczyć coraz młodszych dzieci. W tym roku wydano już 60 orzeczeń na poziomie wychowania przedszkolnego i 63 na etapie szkoły podstawowej.

O procesie diagnostycznym w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu mówi dyrektor ośrodka Hanna Kanik. – Jeżeli widzimy, że obawy rodziców i placówek wskazują na to, że to może być spektrum autyzmu, robimy pełne rozpoznanie  i kierujemy do psychiatry, który stawia ostateczną diagnozę. 

Dziecko w spektrum autyzmu i terapia

Wczesne wykrycie u dziecka zaburzenia ze spektrum autyzmu pozwala na skuteczniejszą terapię.  Spektrum autyzmu nie jest chorobą, tylko pewnym odmiennym sposobem rozwijania się – podkreśla Małgorzata Gruz prezes stowarzyszenia Jednym Słowem. Może wiązać się z różnymi problemami na różnych etapach życia człowieka, ponieważ jako sposób rozwijania się pozostaje z człowiekiem do końca jego życia. Jakość życia takiej osoby można podnieść dwukierunkowo   wyposażając ją w pewne mechanizmy radzenia sobie w trudnych sytuacjach, ale też rozmawiając z rodzicami i nauczycielami po to, aby jego potrzeby i problemy były lepiej rozumiane. Wtedy jesteśmy w stanie skuteczniej dostosować nasz sposób działania – wyjaśnia.

Dziecko z autyzmem w szkole. Cześć II/Ośrodek Rozwoju Edukacji

***

Tyt audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Mateusz Drozda
Autorka materiału reporterskiego: Monika Matyszkiewicz (Radio Opole)
Data emisji: 24.08.2021
Godzina emisji: 11.46

kr

Polecane