"Człowiek z lodu", czyli różne skutki odmrażania [POSŁUCHAJ]
"Odmrażanie" jest od roku jednym z najczęściej pojawiających się słów w dyskursie publicznym. Czekamy właśnie na kolejne "odmrożenie", między innymi, życia teatralnego. Nam, przed rokiem – po 6 czerwca – przyszło do głowy porównanie z sytuacją w filmie "Seksmisja" i zaczęliśmy używać słowa "dehibernacja". Skojarzenie ze słynną komedią pomagało w procesie oswajania sytuacji, w jakiej znalazła się uwięziona od trzech miesięcy w sieci i próbująca się z niej wyzwolić kultura.
Nagranie słuchowiska "Człowiek z lodu"
Foto: Magdalena Rebzda/Polskie Radio
Słuchowisko, które powtórzyliśmy (premiera odbyła się w Programie 1 w lutym 2019) pokazuje inny – dramatyczny – wariant "wydobywania się ze zmarzliny".
"Człowieka z lodu" (tekst sztuki – w tomie "Witaj, Barabaszu") przedstawiliśmy na "Scenie Teatralnej Trójki" z innego jednak powodu, choć ma on nadal związek z obecną sytuacją życia kulturalnego. Maj od lat był bowiem miesiącem, ważnego także dla sztuki radiowej, festiwalu R@port w Gdyni, podczas którego odbywał się finał Gdyńskiej Nagrody Dramaturgicznej. Festiwalu, podobnie jak przed rokiem, w maju nie będzie (a jeżeli jednak, to bez udziału publiczności w teatrze), ale finalistów GND już znamy. Postanowiliśmy więc cztery majowe "Sceny Teatralne Trójki" poświęcić finalistom Nagrody z różnych lat.
Jarosław Jakubowski nominowany został już drugi rok z rzędu. Z jego sztuk, zrealizowanych wcześniej, wybraliśmy właśnie "Człowieka z lodu", w reżyserii Waldemara Modestowicza. Jest on także autorem naszej marcowej premiery, czyli "Kosmonautów", zrealizowanej przez tego samego reżysera. Tak się składa, że Waldemar Modestowicz pracował nad wieloma sztukami – finalistkami GND, zatem zapraszamy zarazem na minifestiwal słuchowisk mistrza reżyserii radiowej. Mamy szansę zapoznać się z różnymi stylistykami jego słuchowisk. Przypadek bywa pouczający.
A, że w obsadzie słuchowiska znów podziwialiśmy świetnych aktorów. Przed prezentacją słuchowiska zaprosiliśmy na tradycyjne spotkanie z jego twórcami.
Barbara Marcinik oraz Jakub Sadowski – wydawca.
***
W warstwie fabularnej "Człowiek z lodu" jest dramatem o mężczyźnie, który wskutek osobistej tragedii stracił pamięć i za wszelką cenę stara się odzyskać "czas utracony".
Patrząc na tekst symbolicznie, mamy tu historię człowieka, który nigdy do końca się nie urodził. W konfrontacji z kochającą go kobietą oraz innymi osobami, również tymi z jego snów, Mariusz usiłuje zrekonstruować własny życiorys. Dramat zadaje pytanie, czy jest to w ogóle konieczne? Może człowiek, aby zacząć żyć naprawdę, powinien "zapomnieć to, czego nie pamięta"?
Jarosław Jakubowski "Człowiek z lodu"
Reżyseria: Waldemar Modestowicz
Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
Opracowanie muzyczne: Renata Baszun
Obsada:
Danuta Stenka, Piotr Grabowski, Elżbieta Kępińska, Olgierd Łukaszewicz, Stanisław Brudny, Leon Charewicz.
Czas trwania – 45’
(tekst – Barbara Marcinik)