U źródła tańca i współczesnego baletu. Spektakl "Noverre en action" Polskiej Opery Królewskiej

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
U źródła tańca i współczesnego baletu. Spektakl "Noverre en action" Polskiej Opery Królewskiej
Zdj. ilustracyjneFoto: shutterstock/IgorGolovniov

– W środowiskach tanecznych żartuje się, że pierwszy podskok z radości był początkiem tańca, a potem człowiek uderzył się w palec i krzyknął z bólu, co było początkiem mowy – powiedziała w Trójce dziennikarka i krytyk baletowa Katarzyna Gardzina, która opowiedziała nam nie tylko o historii tańca, ale i o wydarzeniu odbywającym się pod nazwą "Noverre en action" prezentacją baletu przygotowaną przez Polską Operę Królewską z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca.

Bezradność filozofa 1200.jpg
Urodziny Szekspira bez tortu i świeczek. "Bezradność filozofa" w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Emocje w ruchu

Taniec towarzyszy człowiekowi od początku i ma niezliczenie definicji, jednak najczęściej jest postrzegany jako wyrażanie siebie poprzez ruch. – To także wyrażanie emocji innych ludzi, opowiadanie historii, odnoszenie się do wydarzeń i emocji, jakie targały nami na przestrzeni całej naszej historii – dodała Katarzyna Gardzina w rozmowie z Katarzyną Cygler.

Posłuchaj

9:57
"Noverre en action" – taneczna historia wielkiego reformatora tańca (Trójka przed południem)
+
Dodaj do playlisty
+
 

 

Taniec bardzo szybko zyskał funkcję rytuału łączącego plemię, grupę. Ale nie na naszym kontynencie. – W Europie nasza dominująca religia niechętnie odnosi się do ruchu ciała, jednak w wielu częściach świata taniec do dziś jest tańcem religijnym i towarzyszy tej sferze życia – wyjaśniła krytyk baletowa. U nas ta forma ruchu jednoczyła, ale nie w religijnym uniesieniu, lecz w przyjemności. – Po tańcu jednoczącym przyszedł taniec dający przyjemność, czyli pozwalający wspólnie się bawić. W wieku XVIII i XIX wieku taniec był jednym momentem gdy niezamężna kobieta i nieżonaty mężczyzna mogli się do siebie zbliżyć – zaznaczyła.

Gminny Ośrodek Kultury w Czerminie/Historia tańca i baletu Część I

Historia współczesnego baletu

Najnowszą funkcją tańca jest funkcja teatralna – dająca radość z wyrażania swoich i cudzych uczuć, a także z oglądania jak tańczą inni. Taką formą ruchu jest balet – potomek renesansowych, popularnych we Włoszech, maskarad karnawałowych, które przerodziły się w widowiska dworskie. 

Z okazji przypadającego na 29 kwietnia Międzynarodowego Dnia Tańca Polska Opera Królewska przygotowała widowisko baletowe pod nazwą "Noverre en action" – taneczną historię wielkiego reformatora tańca Jeana-Georgesa Noverre'a (1727–1810) i sporządzonego przez niego manuskryptu, w którym zdradził tajniki wymyślonej przez siebie nowatorskiej postaci baletu – w uproszczonych kostiumach, bez maski, ze znaczącymi i pełnymi dramaturgii gestami. 

Litografia przedstawiająca scenę z francuskiej sztuki baletowej "Sacountala"  Foto: Polona Litografia przedstawiająca scenę z francuskiej sztuki baletowej "Sacountala" Foto: Polona

– Noverre przesłał królowi Stanisławowi Augustowi Poniatowskiemu swój traktat o tańcu, szukając pracy. Król nie zdecydował się na tego drogiego wówczas baletmistrza, ale manuskrypt przerwał wszystkie zawieruchy i jest przechowywany w Gabinecie Rycin Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego – opowiadała Katarzyna Gardzina.

Prezentacja baletu odbędzie się w Teatrze Królewskim w Starej Oranżerii w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie i będzie streamowana na żywo od godz. 19.00.

MAKING OF „Noverre en action” - premiera baletowa/Polska Opera Królewska

***

Tytuł audycji: Trójka przed południem
Prowadzi: Katarzyna Cygler
Gość: Katarzyna Gardzina (redaktor wydawnictw Polskiej Opery Królewskiej oraz dziennikarka i krytyk baletowa)
Data emisji: 29.04.2021
Godzina emisji: 09.29

kr

Polecane