Malarsko-dźwiękowy świat Kandinsky'ego

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Malarsko-dźwiękowy świat Kandinsky'ego
Obraz Wassilego Kandinsky'ego zatytułowany "Improwizacja" na wystawie w Londynie w październiku 2018 roku. Foto: PAP/EPA/FACUNDO ARRIZABALAGA

"Usłyszeć kolory i zobaczyć dźwięki" to dźwiękowo-wizualny eksperyment paryskiego Centrum Sztuki Pompidou. Nowatorski projekt powstał w ramach wirtualnej wystawy "Sounds Like Kandinsky", zorganizowanej z okazji 155. rocznicy śmierci malarza Wassilego Kandinsky'ego.

Posłuchaj

3:18
Wassily Kandinsky. Malarstwo, które można usłyszeć (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

W Moskwie studiował prawo i ekonomię, w Monachium sztuki piękne, potem wiele podróżował w poszukiwaniu współczesnej sztuki. Na początku Kandinsky tworzył interesujące grafiki inspirowane rosyjskim folklorem i obyczajowością, następnie zajmował się malarstwem pejzażowym utrzymanym w stylu kolorystów, natomiast prawdziwy przełom w jego twórczości nastąpił na początku XX wieku, kiedy to Kandinsky zapoczątkował abstrakcjonizm.  

How to Play a Kandinsky: behind the scenes / Google Arts & Culture

Zwiedzający wystawę mogą wziąć udział w eksperymencie "Play a Kandinsky", który wykorzystuje najnowocześniejsze technologie do reinterpretacji daru synestezji Kandinsky'ego.

Wystawa przygotowana przez Centrum Pompidou wraz z Google Arts & Culture składa się z trzech części. Jedną z nich jest "Galeria kieszonkowa", która umożliwia każdemu ze smartfonem lub tabletem wędrowanie po specjalnie zaprojektowanej wystawie w rzeczywistości rozszerzonej i oglądanie z bliska niektórych z najbardziej znanych dzieł sztuki Kandinsky'ego.

Wassily Kandinsky: A collection of 366 works (HD) / LearFromMasters

Kandinsky był synestetą, czyli posiadał zdolności percepcji wielozmysłowej, która umożliwiła mu badanie relacji między dźwiękami, kolorami i kształtami, dlatego też główną rolę w jego malarstwie odgrywał kolor i rytm kompozycyjny, kojarzący się z muzyką.

Zależności te znajdują swoje odzwierciedlenie w wystawie "Sounds Like Kandinsky". Jak brzmi kolor czerwony, a jak szary, różowy czy niebieski? Do jakich emocji odwołują się poszczególne barwy i kształty? Jakie formy budziły podziw Kandinsky'ego? Odpowiedzi na te pytania szukał nasz paryski korespondent Stefan Folzer.

*** 

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Prowadzi: Piotr Łodej
Autor materiału: Stefan Folzer
Data emisji: 16.03.2021
Godzina emisji: 12.34

kul/mk

Polecane