Media społecznościowe i tradycyjne. Co skrywają kulisy ich działania?
2020-12-06, 14:12 | aktualizacja 2020-12-20, 21:12
– Chciałabym Państwu dziś polecić dwa niezwykle wartościowe reportaże, które odpowiadają na kilka najważniejszych pytań obecnego czasu. W tym na to, kto lub co czerpie konkretne zyski z internetowego hejtu, który coraz częściej zastępuje realną debatę publiczną – zapowiadała Magdalena Piejko.
"Dylemat społeczny" film dokumentalny Jeffa Orlowskiego ukazujący historię rozwoju mediów społecznościowych takich jak Facebook, Instagram czy Twitter. Ukazuje on pozytywne strony ich funkcjonowania, związane z ideą demokratyzacji czy wolnego przepływu informacji, ale przede wszystkim skupia się na tych coraz dotkliwszych dla społeczeństw ciemnych stronach korporacji internetowych. – Kapitalizm inwigilacyjny, eksploracja danych czy pielęgnacja uzależnień od mediów to nie jedyne problemy, o których usłyszymy od wypowiadających się w filmie byłych już pracowników wielkich korporacji – mówiła Magdalena Piejko, zachęcając do obejrzenia obrazu "Dylemat społeczny".
Posłuchaj
– Szczególnie ciekawy wydaje się pokazany w filmie związek tej globalnej maszyny do zarabiania pieniędzy z gigantycznymi rozmiarami dezinformacji i propagandy. Jest on pokazany m.in. na przykładzie chaosu informacyjnego dotyczącego COVID-19 i propagandy towarzyszącej ostatnim kampaniom politycznym. Pracownicy występujący w filmie pokazują, jak algorytmy spieniężają skrajne poglądy i jak podsycają różnice zdań między użytkownikami, żeby zdynamizować ruch w sieci – ocenia autorka "Trójki literackiej".
The Social Dilemma | Official Trailer | Netflix/Netflix
Kolejną propozycją polecaną przez Magdalenę Piejko jest książka "Nienawiść sp. z o.o. Jak dzisiejsze media każą nam gardzić sobą nawzajem" Matta Taibbi, która ukazała się nakładem Wydawnictwa Czarne. – Autor, kojarzony raczej z efekciarskimi wywiadami pełnymi emocji i niesmacznych żartów niż z pogłębioną analizą współczesności, także na swoim przykładzie opisuje kryzys, który dotyka media amerykańskie, a z nich promieniuje na media światowe. Matt Taibbi ukazuje, jak media czerpią zyski z podsycania wzajemnej niechęci odbiorców i jak tematy, które mogłyby połączyć osoby o różnych przekonaniach, przestają interesować medialnych potentatów – dodaje.
***
Tytuł audycji: Trójka literacka
Prowadzi: Magdalena Piejko
Data emisji: 6.12.2020
Godzina emisji: 13.08