Gry wideo: medium nieznane i niedoceniane

  • Facebook
  • Twitter
  • Wykop
  • Mail
Gry wideo: medium nieznane i niedoceniane
(zdjęcie ilustracyjne)Foto: F8 studio/Shutterstock.com

O czym i w jaki sposób opowiadają współczesne gry wideo? Czy rzeczywiście propagują przemoc? Czy naprawdę są zbliżone do filmów - a może jednak do teatru i sztuk performatywnych? Na te i wiele innych pytań odpowiada projekt edukacyjny "Spacją się skacze", który rusza właśnie w śląskim klubie Drzwi Zwane Koniem.

Jak wykazują najnowsze badania, w gry wideo gra blisko 75 procent Polek i Polaków! Jednak mimo że gry stały się częścią naszej kultury, rzadko o nich rozmawiamy. Jeżeli już do tego dochodzi, to patrzymy na nie wyłącznie jako na rozrywkę albo produkt biznesowy – nie jak na utwór, który wymaga krytycznego omówienia.


Posłuchaj

4:38
Co kryją w sobie gry wideo? (Trójka do trzeciej)
+
Dodaj do playlisty
+

– W trakcie projektu będziemy mieli okazję spotkać się m.in. z dr Martą Tymińską z Zakładu Filmów i Mediów Instytutu Badań nad Kulturą na Uniwersytecie Gdańskim. Wraz z nią spojrzymy na m.in. bardzo wyświechtany, emblematyczny wręcz dla całego dyskursu wątek, jakim jest przemoc w grach wideo – zapowiada Bartek Sołtysik, współorganizator akcji. – Dr Tymińska osadzi dyskusję w szerszym kontekście i postara się wykazać, jak gry wideo przekazują najróżniejsze wartości: częstokroć w sposób, którego nie dostrzegamy – dodaje.

Wśród zaproszonych gości będą także dr Paweł Schreiber z Instytutu Neofilologii i Lingwistyki Stosowanej UKW w Bydgoszczy, który sam siebie określa jako częściowo teatrologa, częściowo badacza gier, oraz dr hab. Tomasz Z. Majkowski groznawca, badacz kultury i literatury popularnej z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Przed nami  nowy projekt internetowy "Spacją się skacze"/YouTube Śląska.TV

***

Tytuł audycji: Trójka do trzeciej
Autor: Piotr Majewski
Autorka materiału reporterskiego: Wioletta Myszkowska
Data emisji: 12.10.2020
Godzina emisji: 12.42

pr

Polecane