16 czerwca (wtorek) o 9:00 ok. 347 700 uczniów z ok. 12 400 szkół rozpocznie egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Egzamin potrwa do 18 czerwca.
— CKE (@CKE_PL) June 15, 2020
Trzymamy kciuki!!😃@MEN_GOV_PL #egzaminosmoklasisty
I przypominamy zasady bezpieczeństwa podczas egzaminu: ‼️👇 pic.twitter.com/CIzEPjk3uv
Skąd wiadomo, co może być na egzaminie? Jak się tworzą giełdy tematów?
Trwają matury i egzaminy ósmoklasistów. Czy w układaniu zadań egzaminacyjnych obowiązują jakieś zasady, reguły? Czy jeśli je rozgryziemy, będziemy w stanie przewidzieć, jakie pytania się pojawią?
Zdjęcie ilustracyjne
Foto: panitanphoto/shutterstock.com
Dr Marcin Smolik, dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, podkreślił, że szukanie jakiegoś algorytmu jest bez sensu, ponieważ takowy nie istnieje. Stwierdził, że wszelkie giełdy i inne tego typu przewidywania są niewiele warte.
– Nie ma założeń w stylu, jak w tym roku była Szymborska, to przez najbliższe trzy lata nie może się ona znów pojawić. Nie ma żadnych wytycznych dla autorów, jeśli chodzi o to, jakie teksty, wiersze czy lektury powinni wykorzystać konstruując pytania - wskazał.
Przewidzieć pytania? Nie da się
– Doświadczenia wskazują, że jest niemożliwe utworzenie algorytmu wskazującego na to, że w danym roku szkolnym wystąpi jakiś autor czy też jakaś problematyka – powiedziała Anna Gosławska, nauczycielka języka polskiego w Szkole Podstawowej nr 36 w Łodzi.
– Jest wyznaczony kanon lektur szkolnych i egzaminy skupiają się przede wszystkim wokół tych tematów. Trudno jest zakładać, że któryś problem czy też autor będzie bardziej "na czasie" – dodała.
Zapytana, co mówi uczniom, gdy ją pytają, co się może pojawić na egzaminie, nauczycielka odpowiedziała, że stara się przekierować ich uwagę z przewidywania tematów wypracowania na jego formę. Uczula, by przypomnieli sobie zasady pisania rozprawki, opowiadania itd.
Joanna Kiełbasa, dyrektorka IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej w Warszawie, nauczycielka matematyki, przyznała, że nie wie, na jakiej zasadzie tworzone są giełdy tematów. – Wydaje mi się, że często uczniowie przewidują temat wypracowania w powiązaniu z jakąś rocznicą – powiedziała.
Dyrektorka zwróciła uwagę, że w przypadku matematyki sprawa jest nieco łatwiejsza. Co roku w arkuszach pojawia się przynajmniej jedno zadanie z określonych tematów. Więc można być prawie pewnym, że zadanie związane z optymalizacją czy pochodną pojawi się i w kolejnych arkuszach.

***
Tytuł audycji: Zapraszamy do Trójki – ranek
Prowadzi: Marcin Łukawski
Autorka materiału reporterskiego: Izabela Woźniak
Data emisji: 16.06.2020
Godzina emisji: 7.40
kk/ml